Talán

A megtalált egyensúly persze csak a Jeunet-i világon belül értendő: rendezőnk hősei még most is bájosan elrajzolt figurák, akik sajátos tündérvilágban élnek és mozognak. A Reif Larsen regényéből készült alkotásban ezúttal egy kedvesen kattant amerikai családdal ismerkedhetünk meg: az apa egy vadnyugatról itt felejtett, szűkszavú cowboy (Callum Keith Rennie), az anya egy emancipált, (szó szerint) bogaras tudós (Helena Bonham Carter), akik három porontyukkal Montanában, a Sziklás-hegység közepén élnek egy farmon.


A legkisebb fiú (Kyle Catlett) egy nap telefonhívást kap, hogy mivel az általa feltalált örökmozgó szerkezet a jelek szerint működőképesnek tűnik, a Smithsonian Múzeum rangos díjat ítélt oda neki, amit át kellene venni. A tízéves T. S. tehát felkerekedik, s mi már ekkor sejtjük, hogy maga az utazás fontosabb lesz, mint a végcél.

Hollywoodi szabású roadmovie helyett azonban egy valóban különös, fordított felnövéstörténetnek vagyunk tanúi, melynek során a világot a tudományos megfigyelések szemüvegén keresztül vizsgáló T. S. saját koravénségével küzd meg, hogy újra gyermekké lehessen. A néző pedig örömmel kíséri el őt, hiszen hősünk szövevényes múltja, benne egy feldolgozatlan traumával, lépésről lépésre tárul föl. Kicsit rapszodikusan, nem kevés lóugrással, de mindvégig koherens módon – ahogy egy gyermeki elme működik.

Jeunet pedig – szerzői jegyei közül elhagyva a túlhajtott, groteszk gesztusokat – elsősorban erre koncentrál, s biztat: vegyük elő bátran világra csodálkozó tekintetünket. A szürke, hétköznapi rend hálójába lassan belegabalyodó, az életet szűk keretekben szemlélő felnőttként megrázó felismerni, hogy ez egyre nehezebb. Talán ha gyermek lennék újra…

Szólj hozzá!

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .