Szűz Mária születése

Bár az ünnep fő éneke, a tropár, szerkezetileg teljes hasonlóságot mutat a karácsonyiéval, most inkább mégis a tartalmi párhuzamra próbáljunk odafigyelni. Ha nem ismernénk szentatyáink liturgikus költészetének módszerét, akár meg is lepődhetnénk azon a tényen, hogy Mária születésnapján a fő éneknek csupán az első fele szól róla. Ám ha jól megfigyeljük a himnuszt, láthatjuk, hogy pontosan a középpontjában áll Jézus. Szinte az evangélisták szellemiségét fedezhetjük fel itt: az Üdvözítő édesanyjáról kevés szó esik, Jézus Krisztus személyére és tanítására esik a hangsúly.


Máriáról tehát csupán két dolgot mond az énekünk. Az egyik: „A te születésed, Istenszülő Szűz, örömet hirdetett az egész világnak.” De hát nem ez a legtöbb? A világra szóló s az egész világnak szóló születésnap fölötti öröm? Bizony az, mert már a megszólításban jelen vannak a Máriára vonatkozó legfontosabb dogmatikai igazságok. Egyfelől „Istenszülő”, aki a második isteni Személyt hozta a világra emberi testében. Másfelől pedig valóságos szülése ellenére mégis szűz, örökké szűz maradt. A másik rész a „mert” kötőszó után már a megokolást adja: „belőled tündöklött föl az igazság napja, Krisztus Istenünk.” Íme, menynyire érthetővé válik a korábban említett, Jézus és Mária között lévő szoros kapcsolat, illetve az is, hogy miért szól az ének további része Jézusról! Igen, így örvendezhetünk Mária születésnapján nemcsak az újszülöttnek, hanem az ő méltóságának is, annak, hogy Theotokosz, Istenszülő lett.

Az ének további része tehát már Jézusról szól. A szent szerző tömören, két ellentétpárban négy üdvtörténeti eseményt fogalmaz meg. Az egyik az átok és az áldás ellentéte: „eltörölvén az átkot, áldást hozott ránk”. Bár az ember Isten iránti engedetlenségével bűnbe esett, és így isteni haragot, átkot vont magára, Jézus (Éva leszármazottjának gyermeke) engedelmességével helyreállította ezt a megromlott kapcsolatot. Az ősevangélium isteni ígérete teljesedett benne (Ter 3,15), amit himnuszaink is számtalanszor megénekelnek. A másik ellentétpár a halálról és az életről szól: „meghiúsítván a halált, örök életet ajándékozott nekünk”. Már Szent Pál is megírta Krisztusról, hogy „legyőzte a halált, s felragyogtatta előttünk az életet és a halhatatlanságot” (2Tim 1,10). Az üdvtörténet csúcspontja, húsvét ünneplésében pedig így énekelünk: „legyőzte halállal a halált, és a sírban lévőknek életet ajándékozott”. Íme, ennek elővételezése történik a mostani ünnepen!

Szűz Mária születése ünnepén az egész világgal együtt örvendezhetünk, mert megszületett Megváltónk édesanyja.

Szólj hozzá!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.