„Szeretünk, tehát vagyunk”

Az első napon (amikor az Institut Français partnere a Pázmány) Marion kutatásainak legfontosabb kérdéseit vizsgálják olyan világhírű szakértők, mint Vető Miklós, aki Marion istenfelfogásáról tart előadást. Szombaton a francia intézet, a Lengyel Intézet és a Román Kulturális Intézet összefogásában a világhírű posztmodern francia filozófus hatását méltatják a közép-európai térségben. A Teológia, filozófia, Descartes című szimpóziumot maga a francia akadémikus nyitja meg Piliscsabán, a Katolikus Egyetem Bölcsészettudományi Karának Pázmány-termében. Az 1946-os születésű Jean-Luc Marion a XXI. század eleji francia katolikus gondolkodás vezéralakja Jacques Derrida tanítványaként vált ismertté. A patrisztikus vagy misztikus teológiában, a fenomenológiában és a modern filozófiában egyaránt jártas gondolkodó a posztmodern egyik legfontosabb értelmezője. Marion a modern korra jellemző racionalizmus alapítójának, René Descartes-nak a munkáját is számos műben elemezte, de foglalkozott Heideggerrel és Edmund Husserllel is. E munkái ellenére főképpen azok a művei alapozták meg hírnevét, amelyek a szeretet fogalmát, az ajándékozást, vagy más jelenségeket boncolgattak. Legismertebb munkája az Isten a lét nélkül címet viseli, mely a modern kor bálványimádásának elemzése. Bírálói gyakran vetik szemére, hogy munkái közelebb állnak a teológia, mint a filozófia területeihez. Kétségtelen, hogy Jean Daniélou, Henri de Lubac és Hans Urs von Balthasar nagy hatással voltak a tanulmányait a nanterre-i egyetemen, majd a Sorbonne-on végző fiatal filozófusra. Marion 1980-ban a poitiers-i egyetemen kezdett tanítani, majd alma matere filozófiai intézetének vezetője lett. Innen 1996-ban került át a Sorbonne filozófiai intézetének vezetői székébe, ahol a mai napig is irányítja az intézeti kutatásokat és az oktatást. Jean-Luc Marion egyben a chicagói egyetem vallásfilozófiai professzora is. A kétgyermekes filozófust a Francia Akadémia 2008. november 6-án Lustiger bíboros megüresedett székére választotta meg akadémikusnak. Talán nem véletlen, hogy a francia Descartes egyik legfontosabb bírálója szintén egy francia filozófus, aki az egyik legelemibb érzésről, a szeretetről szólván így fogalmaz: „Úgy élünk a szeretettel, mintha tudnánk, mi is volna az. Ám mihelyst megpróbáljuk definiálni, vagy legalábbis koncepciózusan közelíteni hozzá: eltávolodik tőlünk.” Létünk legfontosabb bizonyítéka nem az, hogy gondolkodunk, hanem hogy szeretünk. Szeretünk, tehát vagyunk.

BM

Szólj hozzá!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.