Szenvedéstörténet a Schatzkammerben

Bent, a teremsor félhomályában az emberiség kiemelkedő világi és egyházi kulturális kincseit őrzik: a német-római, illetve az osztrák császári koronát (a hozzájuk tartozó jogarral és országalmával), Nagy Károly aranyozott fedelű evangéliumát és Attilától „megörökölt” kardját, a birodalmi keresztet, a császárkoronázási bíborpalástot… A gyűjteményben olyan különös tárgyak is találhatók, mint a hosszú, csavart narválagyar, amelyet a középkori ember a mesebeli unikornis szarvának vélt. A Schatzkammer hihetetlenül gazdag ereklyetára sok „húsvéti relikviát” tart számon. Feltételezések szerint Konstantinápolyból származik egy IV. századi acháttál. A csiszolt, gyöngyházfényű kő márványos erezete mintha Krisztus nevét (XRISTO) rajzolná ki. A legenda szerint az edény a Grál lovagjaié volt – vagy tán maga a Szent Grál… Az utolsó vacsora asztalterítőjének és Krisztus köntösének egy-egy szövetdarabja az 1500- as évek elejéről származó aranyozott ereklyetartókban kapott helyet. Ugyancsak a jámbor hagyomány nyomán, a feltétel nélküli tisztelet jegyében helyezték pompás foglalatba Jézus töviskoronájának tüskéit: egy mantuai ostensorium és két Milánóban készült ereklyés házi oltár „díszei” lettek. Veronika kendője hosszú ideig Bécs és a kincstár egyik legnagyobb nevezetességének számított. Mára az ereklyetisztelet halványulásával „hétköznapi” múzeumi tárgy lett gyöngyház berakású, ónixkővel, elefántcsonttal ékített ébenfa keretében a megsötétedett, talányos vászon. Ikonszerű, hiszen a római vagy bécsi ötvösmesterek aranyozott rézlemez lappal kerítve emelték ki a homályból a keresztutat járó Jézus arcának lenyomatát.

A tövisekhez hasonlóan keresztereklyéből is több található a kincstárban: az egyik, Krisztus vérével átitatott darabka – faragott erdeifenyő tokba zárva – a Szent Római Birodalom uralkodóinak tulajdona volt, míg egy másik, kisebb szilánk a csillagkeresztes rend barokk monstranciájába került.  A XVII. századi (augsburgi?) úrmutató mandula alakú burája alatt jókora szög látható, mégpedig az, amellyel Jézus jobb kezét ütötték át a római katonák. (A szöget a kereszténység győzelméért küzdő Nagy Konstantin egykor a sisakjába foglaltatta.) Egy rotundára emlékeztető, kettős félgömb kupolával fedett, keményfából faragott, gazdagon díszített reneszánsz tempietto passióereklyéknek készült: a hat oszlop közé függesztett apró hegyikristály váza Jézus vércseppjeit őrzi, a tornyocska talapzatában pedig a szent vért felitató vászonkendőt helyezték el. A Bécsben látható nevezetes relikviák közül kétségkívül Longinus lándzsája örvend a legnagyobb hírnévnek. Történetét János evangéliuma a következőképpen beszéli el: „A zsidók pedig, mivel készületnap volt, kérték Pilátust, hogy törjék meg lábszárcsontjaikat, és vegyék le őket, hogy a testek ne maradjanak ott a kereszten szombatra, mert a szombat nagy nap volt. Amikor azonban Jézushoz értek, mivel látták, hogy ő már meghalt, nem törték meg a lábszárát, hanem az egyik katona lándzsájával megnyitotta oldalát, amelyből azonnal vér és víz jött ki. Aki ezt látta, tanúságot tett róla, és igaz az ő tanúsága. Ő tudja, hogy igazat mond, hogy ti is higgyetek. Mert ezek azért történtek, hogy beteljesedjék az Írás: „Csontját ne törjék össze.” Egy másik Írás meg azt mondja: „Látni fogjátok azt, akit keresztülszúrtak” (Jn 19,31-37).

Úgy tartják, hogy a gerelyt – Krisztus keresztjével együtt – Szent Heléna találta meg, aki fiára, Nagy Konstantinra hagyta. Más források szerint a thébai vértanú katonaszenté, Mauritiusé volt a kereszt szögét magába foglaló (!) lándzsa. A fáma szerint Aetius a gerely csodatévő erejével győzte le Attilát, Theodosius a gótokat, általa diadalmaskodott ellenein Martell Károly és Nagy Károly. Ottó császár Szent István királyunknak adta nászajándékba. Az ereklye később a Hohenstaufen dinasztiához, s végül a Habsburgokhoz került. A birtoklóját győzhetetlenné tevő szent gerely a Grál-mondakörben is fontos szerepet játszik. Wagner „húsvéti zenedrámájában”, a Parsifalban adott határozott formát és keretet a szerteágazó történetfolyamnak. A Grál lovagjai a szent kehely és a lándzsa hű őrizői. Királyuk, Amfortas azonban pillanatnyi gyengeségének köszönhetően bűnbe esik, így alulmarad a – Krisztus-szolgálatra méltatlan, ezért a lovagok vesztére törő – Klingsorral folytatott harcban. Klingsor a megszerzett fegyverrel sebet ejt Amfortas oldalán, amely csak akkor forrhat össze, ha azt újra megérintik a lándzsaheggyel. A gyermekien tiszta Parsifal szerzi meg a gerelyt, aki a kereszt jelével romba dönti Klingsor varázsbirodalmát. A „részvét bölcse” hosszú bolyongás után, nagypénteken talál vissza a Grál várába, ahol meggyógyítja Amfortast, és új királyként a lovagok élére áll…

A XX. század sem hagyta a kincstárban nyugodni a relikviát, ugyanis az okkultizmus tanaira nyitott Hitler – világhatalmi törekvéseinek „biztosítékaként” – ragaszkodott a kultikus tárgy megszerzéséhez. Az Anschlusst követően maga emelte ki azt a bécsi múzeumi tárlóból. Nürnbergbe, a Szent Katalin-templomba vitette. Onnan a brit bombázások elől egy bank páncéltermébe, majd a város alatti alagútrendszer egyik légkondicionált óvóhelyére menekítették a gerelyt. Érdekes egybeesés, hogy Hitler 1945. április 30-án, vagyis épp aznap követte el öngyilkosságát, amikor amerikai katonák rátaláltak az ereklyére és lefoglalták azt. A háború után a Bécsbe visszakerült lándzsát 2003-ban angol kutatók, ötvösök vizsgálták. Megállapították, hogy még a régi időkben eltört, ezért ezüstsodronnyal erősítették meg. A fegyver ugyan nem római eredetű, hegye „csak” a VII. századból való, de magába foglal egy Jézus korából való kovácsolt szeget, amelyet előbb ezüst-, majd a XIV. században aranymandzsettával fedtek be. Vésett felirata szerint: „Az Úr lándzsája és szöge.” (Ez az aranylap mögé rejtett, Krisztus keresztjéből kivett vastüske a gerely Szent Mauritiushoz fűződő legendáját juttatja eszünkbe.)

Mi magyarázhatja a nagy történelmi korok tanújának számító, mégis „anakronisztikus” relikvia kisugárzását? Talán az, hogy mindenkori szemlélője – főleg, ha kellő fantáziával áldotta meg a sors – beleálmodhat valamit, ami túlmutat egy egyszerű múzeumi látványosságon. Itt már nem is a tárgy a fontos, hanem az, hogy egy Krisztus oldalát megnyitó szurony kétezer éve felfakasztotta az Élet forrását.

Szólj hozzá!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Magyar Kurír - Új Ember
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.