A pápa számára jól ismert, mondhatni otthonos fogadtatás elnyerte a szentatya tetszését, szóvivője szerint „meg volt vele elégedve”. Luxuskocsi helyett egy kis autóba szállt, egy brazil gyártású Fiat Ideába. Útközben nagy dugóba keveredtek, s a tömegben állók felismerték az autó utasát. A rendezés hibájának tudható be, hogy egészen közel juthattak a pápához, üdvözlésképpen körbetáncolták az autóját. Róma püspöke pedig – aki Rióban is szereti így nevezni magát – a leengedett ablakon át kezet fogott mindenkivel, akit elért. Szó sincs arról, hogy a tömeg „féktelen” lett volna, mint ahogyan arról a híradások beszámoltak, a hívek csupán „riói módra” örültek a találkozásnak a szentatyával.
Az érkezését követő napon Ferenc pápa visszavonult, hogy kipihenje az ötórás időeltolódás okozta fáradtságot. Július 23-án megkezdődött az ifjúsági találkozó. A Copacabanának nevezett híres tengerparton a szokatlanul hűvösre fordult időjárás miatt csupán ötszázezer fiatal gyűlt össze, jóval kevesebb a vártnál. A hőmérséklet tizenöt fokra esett vissza, ami Latin-Amerikában még télen is ritka hidegnek számít. A szentmise alatt többször is ömlött az eső. Hó szerencsére csak az ország más vidékein esett.
Az időjárás – és a biztonsági körülmények – részben átírták a pápai programot is. 24-én a Riótól kétszázötven kilométerre fekvő Aparecidába, a világhírű Mária-kegyhelyre és a latin-amerikai főpásztorok 2007-es konferenciájának színhelyére helikopter repítette volna a pápát. A rossz időjárás miatt azonban az utat végül három részletben, helikopteren, repülőgépen, majd ismét helikopteren kellett megtenni. Aparecida egyébként ma már egyháztörténeti fogalomnak számít. A Latin- amerikai Püspöki Konferenciák Tanácsának (CELAM) ötödik közgyűlésén Jorge Mario Bergoglio is jelentős szerepet vállalt, akkor még Buenos Aires érsekeként. Főként az ő befolyásának tulajdonítják, hogy a tanácskozáson elfogadott háromszáz oldalas dokumentum a felszabadítás-teológia szellemében jöhetett létre. A résztvevők megújították lelkipásztori elkötelezettségüket a szegények mellett, hangsúlyozták a nőknek az egyházban és társadalomban betöltött szerepét, valamint kiemelték a környezet és a teremtett világ védelmének fontosságát. A püspökök a közgyűlésen egy nagy, az egész kontinensre kiterjedő misszióra kötelezték magukat.
A brazíliai Fiat cég vezetői rendkívüli örömüknek adtak hangot, amiért Ferenc pápa az ő autójukat választotta, és nem a Mercedes ajándékaként rendelkezésére álló kocsiba szállt. A Mercedes menedzsmentje kissé kedvetlenül ismerte el: természetesen a pápa maga dönti el, milyen autóval utazik. A szentatya pedig következetes az autókat illetően is. Még júniusban mondta egy alkalommal, hogy szomorúsággal tölti el, ha egy papot vagy egy apácát lát egy vadonatúj autó volánjánál. Ez nem helyes! – fogalmazott.
Megválasztása után, márciusban először egy Volkswagen Phaetonba ült. A Vatikánban leginkább a Ford Focust, az alkalmazottak szolgálati autóját kedveli. Lampedusa szigetén egy Fiat Campagnolát használt, amelyet az ottani plébános egy barátjától kapott kölcsön. Ferenc pápa az egyház fejeként is megelégszik a fényűzőnek cseppet sem nevezhető, szerény autókkal.