Puskát soha!

Értjük az aggodalmát. Valamennyien túlontúl sokat kapunk az agresszió témájából mindennap. Közhely, de a filmbeli jelenetek miatt lassan érzéketlenné is válhatunk a véres hírekre, a másik ember bántalmazására.

 

Ugyanakkor az is tapasztalat, hogy ha egy gyereknek „témája van”, akkor azt újra meg újra viszont fogjuk látni a játékában. Szerencsére… A játék ugyanis az óvodás, de kicsit más léptékkel még a kisiskolás gyerek számára is az élmények feldolgozásának, megemésztésének, megszelídítésének, egyben a tanulásnak, a gyakorlásnak is legfontosabb eszköze. Amit el lehet játszani, azt könnyebb megérteni. Amit el lehet játszani, abban megélhetők az – addig talán elnyomott, rejtett – érzések. Amit el lehet játszani, az egy kicsit veszít a kontrollálhatatlanságából, biztonságossá válik.


Ha egy gyereknek az agresszióval vagy a halállal dolga van, élethűen kidolgozott bolti eszközök nélkül is meg fogja találni a módját, hogy a játékával kifejezze azt. Puska lesz a fadarabból, gránátvető a duplókockákból, kardozik a fakanállal, és még a fürdőkád fölött is műanyagkacsa-bombázók berregnek.

 

Tiltás helyett vegyünk inkább részt a játékában! Tegyük számára lehetővé, hogy megtanuljon szimbolikusan, „mintha” módon megjeleníteni egy-egy agresszív helyzetet. Nem kell ahhoz tényleg fejbe verni a kistestvért, hogy a „sárkány” a fantáziánkban legyőzessen. Mámor akkor is lesz, ha csak felé suhintunk, mintha lecsapnánk a hét fejét. (Meg is kell majd ismételni hetvenhétszer.) Ezt lehet tanulni, akár a szülőktől is. Segítsünk neki megfogalmazni a játékhelyzetben átélt érzéseket! „Hűha, ez aztán ijesztő!”– kiálthatjuk, amikor ordítva támad a fenyegető ellenség. „Látod, ez a katona most fél/sír, mert legyőzték”– közvetíthetjük a történéseket, s így a kicsik számára is megfogalmazhatókká válnak a fontos élmények.

 

A halál, a szenvedés, az agresszió mind fontos témái emberi életünknek. Kezdenünk kell velük valamit, gyerekként és felnőttként egyaránt. Felnőttkorunkban akkor kezeljük ezeket nehezen, ha képtelenné válunk a róluk való gondolkodásra, beszédre, ha megoszthatatlanná válnak. A gyerekek a megosztást, a feldolgozást a játék által művelik. Ha sokat játszanak halált, azt értsük úgy, hogy sok segítségre van szükségük ehhez… Legyünk ebben is társaik és segítőik!

Szólj hozzá!

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .