Párbeszéd a liturgiáról

Vannak tárgyak, amelyek a puszta létükkel tágas teret nyitnak, túlmutatnak önmagukon, megjelenítenek, jelenvalóvá tesznek náluk nagyobb értékeket. A katolikus templom kétségbevonhatatlan fókusza az oltár. Amikor éppen nem történik ott semmi, akkor is magára vonja a figyelmünket, létrehoz egy olyan összefüggést, ami értelmet ad minden más történésnek. Hozzá viszonyulunk, hozzá képest szervezzük a liturgikus mozgásokat és a tér többi elemét. Középpontot hoz létre.
Ahány templom, annyiféle oltár. Vannak sokmázsás kőből készült gyönyörű tömboltárok. A masszív kőoltárok emlékeztetnek az Eucharisztia áldozati jellegére: húsvét ünnepléséből a Golgota áldozatát emelik ki, amikor „Krisztus, a mi húsvéti bárányunk feláldoztatott” (1Kor 5,7). Ennél a fenséges asztalnál ugyan­akkor már a Bárány idők végezetén rendezett lakomája is elővételeződik, amit a pap az Isten báránya éneklése után a szent színeket felemelve mond: „Boldogok, akik meghívást kaptak a Bárány menyegzői lakomájára”(Jel 19, 9). Az oltár tehát egyszersmind az áldozati lakoma asztala is. Ha a történet a Golgotánál végződött volna, most nem lenne lakoma – ezért ünneplésünket és oltárunkat is áthatja a feltámadás öröme és fénye. Nem egy véres áldozat oltáránál állunk a szentmisén, hanem az értünk feláldozott és feltámadt Bárány asztalközösségében. Fontos, hogy a keresztény templom oltára túljusson a pogány vagy az ószövetségi állat-, illetve ételáldozatok logikáján, és ezt az oltárépítmény is megjelenítse.
Vannak inkább az asztalt idéző oltárok is, amelyek formájukkal az utolsó vacsora termébe invitálnak bennünket. Pál a korintusiakhoz írt első levelében az Úr asztalának nevezi az Eucharisztia ünneplésének helyét (1 Kor 10, 21). Nem feledhetjük, hisz a lényeghez tartozik, hogy Jézus ünnepi vacsora – lakoma – keretében hagyta ránk az Eucharisztia titkát. A szentmise ünnepi lakoma, az Úr testében és vérében való részesedés, ahol közös asztalnál vendégül lát bennünket Jézus, akárcsak a népsokaságot a kenyérszaporításkor, az apostolokat az utolsó vacsorán, majd az emmauszi tanítványokat. A vendégség, az elfogadás, a befogadás és az osztozás helye az ünnepi asztal, ahová mint keresztény közösség együtt telepszünk le, és mi is együtt adjuk tovább az ott kapott életet.
A jól megkomponált oltár elegendő önmagában. Formája, anyaga beszédes, nem szükséges szószátyár díszítésekkel illetni, szövegekkel túlterhelni, szimbólumokkal zsúfolni ahhoz, hogy tudjuk, mire való. Önmagában elmondja, kiért, miért áll ott, önmagától szervezi a teret, az ünneplést, s fogadja be a húsvét titkát hordozó kenyeret és bort, gyűjti maga köré Krisztus testét, az ünneplő keresztény közösséget.

Szólj hozzá!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.