Párbeszéd a liturgiáról

Mintha egész lényünk összesűrűsödne a kezünkben. Tenyerünk barázdái jól mutatják, hogyan élünk, milyen munkát végzünk, mennyire előrehaladott a korunk. Nem véletlen, hogy ezekből a barázdákból próbálnak a jósok a hozzájuk fordulók sorsára vonatkozó előjeleket, üzeneteket kiolvasni. Sok idegvégződés fut itt össze, a hagyományos orvoslás az ezekre gyakorolt nyomáson keresztül igyekszik enyhülést adni az emberek sokféle szervi bajára.
A tenyér befogad és továbbad. A marok meg akar tartani, ellenőriz. Az ököl odacsap – védekezik vagy támad. Az ujjak finom feladatok elvégzésére, alkotásra, munkára teszik képessé az embert.
A kéz tapint, érint, meghittséget teremt, de határokat is kijelöl. A kezek összefonódása, annak mikéntje két ember szövetségét is kifejezi. A kéz imára kulcsolódik, vagy éppen kitárul.
Kezünk mozdulatai árnyalják, olykor ellenpontozzák a beszédünket, hangsúlyokat jelölnek ki a mondandónkban, színesebbé teszik azt. Nagy élvezettel nézzük a széles gesztusokkal kommunikáló mediterrán embereket. A siketnémák számára a kéz a kommunikáció egyik legfontosabb eszköze, a vakok pedig ujjbegyeikkel olvasnak, tájékozódnak. A kezük használatától megfosztott embereknek hatalmas erőfeszítéseikbe és rengeteg idejükbe kerül, míg más testrészeikkel megtanulják átvenni annak a sokféle funkciónak egy töredékét, amit ez az emberre egyedülállóan jellemző testrész végez.
Jézus keze hétköznapi, emberi, és mégis különleges. Munkában edzett férfikéz. Jézus a zsinagógában kitekeri az írást. Megérinti a vak szemét. Kézen fogja Péter lázas anyósát, a beteg kislányt, ujját a siketnéma fülébe dugja, a vakot kézen fogva vezeti ki a faluból, majd nyállal megkent szemére teszi a kezét. A gyermekeket átöleli, és fejükre tett kezével áldja meg. Saját kezét az Atya meghosszabbított kezeként ismeri: „De ha én az Isten ujjával űzöm ki az ördögöket, akkor már közel van hozzátok az Isten országa” (Lk 11,20).
Az utolsó vacsorán egy tőle jól ismert gesztust tesz az ünneplés fókuszává: kezébe veszi, megtöri és tanítványainak adja a kenyeret. Keze itt nem csupán a családfő gondoskodó keze, hanem a népét örökké tápláló Megváltóé is. A tanítványok kezdetben mit sem értve fogadják a kenyeret mesterüktől, ám később, Emmausztól kezdve már felismerik a Feltámadottat a kéznek ebben az ismerős gesztusában: kezébe vette, megtörte.
Kezünk, nemcsak a papé, hanem minden imádkozó emberé, a liturgiában, különösen a szentmisében Isten felé tárul, de be is fogadja Istent. Különösen szép, ahogyan Jeruzsálemi Szent Cirill beszél az Eucharisztia kézbe fogadásáról: „Amikor odajárulsz, bal tenyered legyen jobb tenyered trónja, így fogadja az eljövendő Királyt; és tenyered hajlatába fogadd, vedd Krisztus testét, rámondva az »Ámen«-t.” A barázdált emberi tenyér ekkor trónussá magasztosul. Ajándékot fogad. Az ajándék, amit befogadunk, kötelez. Kezünket a liturgiában újra és újra befogadásra nyitjuk, és továbbadásra nyújtjuk. Így újra és újra visszanyerheti paradicsomi funkcióját: Isten teremtésével összhangban dolgozik, érint meg, fog kézen, fogad be és ad tovább.

 

Szólj hozzá!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Magyar Kurír - Új Ember
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.