Párbeszéd a liturgiáról

A felajánlás szertartásának egyik utolsó mozzanata amikor a kenyér és a bor oltárra helyezése után a pap kezet mos. Eközben a következő fohászt mondja csendben: „Mosd le, Uram, bűneimet, és vétkeimtől tisztíts meg engem.”
A római liturgiában nagy múltra tekint vissza ez a gesztus, amely a történelem során jelentésváltozáson ment át. A Róma városi liturgiában ez volt az a pillanat, amikor a város püspöke a hívek által a templomba vitt kenyerek közül diakónusa segítségével kiválasztotta az ünneplésre szánt legszebbet. A többi kenyeret a szegények között osztották szét. E szinte konyhai tevékenység közben a püspök keze egészen biztosan lisztes, olajos lett, ezért a szertartás folytatásához szükségessé vált a kézmosás.
Az idők során a valódi kovásztalan kenyér, sokféle ok miatt, papírvékony ostyává finomodott: az ostyával való fizikai érintkezés már nem követelt volna kézmosást, de az ősi szertartás iránti tiszteletből mégis ott marad a misekönyvben ez az előírás. Azonban más értelmet nyert: a pap bűnbánó imájával társulva a bűntől való jelképes megtisztulás gesztusa lett. Az Eucharisztia bemutatására készülő klerikus eszébe idézi méltatlanságát, és Istent kéri, hogy a szent pillanatban tisztítsa meg őt a bűntől.
A szolgálattevő rátermettsége vagy méltatlansága nem jelent akadályt Istennek, hogy az összegyűlt néppel találkozzék. A népnek viszont egy méltatlan pap komoly akadályt jelenthet az Istenhez vezető liturgikus úton. Ezek a liturgikus botlatókövek újra meg újra emlékeztetnek arra, hogy Isten szolgálatában állni nem kis dolog, azt csak kellő tudatossággal érdemes vállalni.

 

Szólj hozzá!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.