Négy alapelv a közjóval kapcsolatban

Ferenc pápa buzdításában négy gyakorlati alapelvet fogalmazott meg a közjó megvalósításával kapcsolatban, amelyeket mindannyiunknak meg kell értenünk és tettekre is kell váltanunk:

 

– Az idő a tér fölött áll (EG 222–225). Két alapfogalommal kell számot vetnünk: a teljességgel és a korláttal. Míg a korlát a térben jelentkezik, addig a teljesség az időben, folyamatként bontakozik ki. Épp ezért a közjó előmozdításához időben előrehaladó és lépésről lépésre kibontakozó modellekre van szükség. „Az, hogy elsőséget juttatunk az időnek, azt jelenti: sokkal inkább azzal foglalkozunk, hogy folyamatokat kezdjünk meg, nem pedig tereket birtokoljunk. (…) Arról van szó, hogy olyan cselekvéseket részesítünk előnyben, amelyek új dinamizmusokat szülnek a társadalomban, s újabb és újabb személyeket és csoportokat vonnak be, amelyek aztán tovább viszik előre e folyamatot, mígnem az fontos történelmi eseményekben hoz majd gyümölcsöt” (EG 223).


– Az egység fontosabb a konfliktusnál (EG 226– 230). Minden közösségben felléphetnek az értékek és érdekek konfliktusai. Ilyenkor fontos, hogy az önközpontúság helyébe a közösségi gondolkodás lépjen. Ennek társadalmi megvalósulása a szolidaritás, amely nem szinkretizmust, egymásba mosást jelent, hanem a különbözőségben megvalósuló sokarcú egységet (EG 228).

 

– A valóság több az elméletnél (EG 231–233). Az eszme fontos, hisz az segít a valóság értelmezésében, elrendezésében. Ám ha elfelejtjük, hogy a valóság az első, s az idea annak szolgálatában áll, akkor életképtelen és életidegen okoskodások ütik fel a fejüket, amelyek roncsolják az egyént és a közösséget, s távol állnak az evangélium látásmódjától. A cél egy „harmonikus objektivitás” (EG 232), egy megújult keresztény realizmus elérése.

 

– Az egész több a résznél (EG 234–237). A pápa így fogalmaz: „Az egész több, mint a rész, és több a részek egyszerű összegénél. Tehát ne kössenek le túlságosan a lehatárolt és részleges kérdések” (EG 235). A cél nem az általánosítás, hanem az „egészben gondolkodás” képességének kialakítása. A pápa hasonlatával élve nem gömböt kell alkotnunk, ahol a felület minden pontja ugyanolyan, mivel mind ugyan akkora távolságra van a középponttól, hanem sokkal inkább egy poliédert kell formáznunk, amelyben az eltérő részletek eredetiségüket megőrizve alkotnak végül egységet (EG 236).

 

Nyugati konzervatív politikai és közgazdaságtani körök szerint a közösség ilyen súlyú előtérbe tolása, a piaccal és a versennyel (s azok individualista elveivel) szembeni kritika azt sugallja, hogy a pápa marxista. Erre ő a La Stampának adott interjújában így válaszolt: „A marxista ideológia elhibázott. Saját életemben viszont sok marxistát ismertem, akik mint emberek jók voltak, ezért nem érzem magam megbántva.”

Szólj hozzá!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.