A 2020-ban megrendezendő Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszus előkészületének látványos része az új, alkalmi monstrancia elkészítése. A rendezvényt szervező NEK Titkárság 2018 februárjában nyílt, kétfordulós pályázatot írt ki az ötvösművészeti tárgy terveinek elkészítésére. A zsűri feladatát Erdő Péter bíboros, prímás, esztergom-budapesti érsek vezetésével liturgiában, művészettörténetben és tárgyalkotásban jártas tagok látták el. A zsűri tagja Fábry Kornél, a NEK főtitkára; Füzes Ádám, az Esztergom-Budapesti Főegyházmegye Egyházművészeti Bizottságának elnöke; Dragonits Márta belsőépítész, az Ars Sacra Alapítvány elnöke, a NEK művészeti albizottságának elnöke; Kontsek Ildikó művészettörténész, múzeumigazgató, a NEK művészeti albizottságának tagja; Lipóczki Ákos DLA ötvösművész, a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem Tárgyalkotó Tanszékének tanszékvezető egyetemi docense; Varga Péter DLA ötvös, restaurátorművész, a Magyar Művészeti Akadémia Iparművészeti és Tervezőművészeti Tagozatának rendes tagja volt.
A zsűri egyhangú döntése értelmében Lenzsér-Mezei Kata építész, ötvösművész koncepciója került ki győztesen. A végső formájában elfogadott monstrancia 2019 szeptemberében készül el.
A pályázatban benyújtott tervdokumentáció digitális képek, életnagyságú modellek, anyagminták és műszaki dokumentáció formájában tudta meggyőzni a szakértőket arról, hogy a végső mű megfelel majd a liturgikus céloknak, a rendezvény céljainak és a kortárs esztétikai igényességnek.
Lenzsér-Mezei Kata monstranciája a hasonló szakrális ötvösművek hagyományos felépítését követi. A talapzat és a (nodusszal, vagyis a fogást megkönnyítő, középen szélesedő gombbal ellátott) szár fölött a legszentebb Szentséget glóriaszerűen öleli körül a napsugarakat idéző aranyozott üvegkorong, amelyet kívülről fémkeret övez. Az Oltáriszentség külső védelmét egy mindkét oldalról átlátszó üveggel lezárt szentségház biztosítja. A nagy monstranciából egyszerű mozdulattal kivehető az önálló talapzattal, szárral ellátott középső rész, az ostyát tartalmazó kis úrmutató. A talapzat és a körbefutó fémkeret anyaga dörzscsiszolt nemesacél. A változatos felületkidolgozás és üveg társítása figyelemreméltó hatást kelt. A kivehető úrmutató selyemfényűre polírozott ezüstből, míg az ostyához legközelebb kerülő szentségház magas fényű aranyozott ezüstből készül. Az elkészítés során két rétegben aranyat hordanak majd fel a látványterven látható víztiszta üvegkorongra. A szárba kék színű üvegbetét kerül, ami elölről és hátulról fényesen csillog, oldalról viszont matt felületen törik majd meg rajta a fény.
A feliratok és egyéb motívumok süllyesztett, illetve síkban tartott arany berakásként jelennek majd meg. A kisebbik talapzaton csak keresztek, a nagyobb talapzaton az A (alfa) és Ω (omega) betűk is szerepelnek. A hosszú száron a kongresszus mottója („Minden forrásom belőled fakad”) lesz olvasható, magyar és latin nyelven. A készítés idejét és alkalmát az arany kapszula körirata fogja megjelölni:
+LII.+CONGRESS+EUCHARISTIC+INTERNAT+BUDAPEST+2020
A monstrancia teljes magassága 157,5 centiméter, ebből a kivehető rész 70,5 centiméter.
Forrás és fotó: NEK Titkárság