Maradandó gyümölcsök

Az előző részben említettem, hogy mennyire szükséges a cigánymisszióban egy elkötelezett emberekből álló, felkészült pasztorális csoport felállítása. Fontos az inkulturáció is, olyan nyelvezet, zene használata, amely befogadható és kedves a számukra. De soha nem feledkezhetünk meg arról, hogy elsődleges küldetésünk az evangélium hirdetése, mert ez az egyház tulajdonképpeni feladata. A többi szolgálatunk ezt készíti elő, ezt jeleníti meg, vagy erre épül. Éppen ezért fontos, hogy a missziót ne tévesszük össze a puszta hagyományápolással, szociális vagy oktatási tevékenységgel. Az a gyökeres és belső változás, amelyre minden embernek szüksége van, Isten szeretetének megtapasztalásából fakad.


A misszió során legfontosabb „eszközünk” a képmutatás nélküli, szolgáló szeretet. Az általunk tartott Alpha-kurzusok résztvevői közül többen arról számoltak be, hogy lelkükben már az első ünnepi vacsora során megtörtént az áttörés, amikor a nem cigány missziósok a gondosan megterített asztalokhoz vezették őket, az ismeretleneket, és az egész este folyamán úgy szolgáltak fel nekik, úgy bántak velük, mint a legkedvesebb vendégekkel szokás. Ezáltal megtapasztalták, milyen nagy a méltóságuk Isten szemében, akinek szeretete nem függ semmiféle feltételtől. Ilyen előzmények után az Isten megmentő szeretetéről szóló evangélium már könnyen a szívükbe talál.

Rendkívül fontos, hogy az evangélium első meghirdetésének szakasza után – Alpha-kurzus esetén annak végeztével – maradjon együtt a csoport, és a szentségekre felkészítő katekézist is közösségi keretben végezzük, továbbra is családias légkörben, lehetőséget adva a közös éneklésre, imádságra és a beszélgetésre is. Mivel a roma testvérek személyekben bíznak és nem intézményekben, a missziós csoport néhány kulcsfigurájának a következő fázisban is velük kell maradnia. Nem küldhetjük őket tovább katekézisre egy másik helyre vagy egy másik szolgálócsoporthoz. Ugyanez igaz a szentmisén való részvételre is. Eleinte biztosan csak oda mennek majd el, ahol az általuk szeretett testvérek is jelen vannak.

Hogy konkrét példát említsek, Budapesten, a VIII. kerületi Tömő utcai lelkészségen minden vasárnap déli egy órakor találkozunk a vezetői szolgálócsoport tagjaival közös imádságra és megbeszélésre. Háromnegyed kettőtől fogadjuk a testvéreket a közösségi teremben. Először agapét tartunk az előre elkészített szendvicsek felszolgálásával, hiszen vannak, akiknek még vasárnapi ebédre sem telik. Ez a félóra nagyon fontos a találkozások, a személyes kapcsolatok ápolása miatt is. Azután gitáros dicsőítő dalokat énekelünk, és imádkozunk. Három órától buzdítás vagy tanúságtétel hangzik el, majd missziós beszéd vagy katekézis következik a roma közösségvezetőtől vagy a diakónustól. Ezalatt külön csoportokban foglalkozunk a kamaszokkal és a kisebb gyerekekkel. A plébános atya vezetésével negyed ötkor kezdjük a szentmisét a templomban, ahol a gyermekek és a kamaszok nagy számban ministrálnak. A szentmise végén személyes közbenjáró imaszolgálatot is tartunk azok számára, akik kérik.

Az evangelizációs folyamat első nagy szakasza másfél-két évig tart, a kapcsolatfelvételtől az első meghirdetésen át a szentségi katekézis végéig, amely sok együtt élő pár esetén szentségi házasságkötést is jelent. Az evangelizációt akkor tekintjük sikeresnek, ha az új megtérő részesült az egyház beavató szentségeiben, hetente jár a közösségi alkalomra és a szentmisére. Jézus Krisztus hosszú távú gondolkodásra és igényességre hív bennünket, hogy gyümölcsöt teremjünk, „maradandó gyümölcsöt” (Jn 15,16).

Szólj hozzá!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.