Liturgia: A kenyértöréstől a szentmiséig (XLII. rész) – I. Ince pápa levele Gubbio püspökéhez

Mindezek ellenére Ince pápa számos olyan liturgikus rendelkezést hozott, amelyekről ő maga számolt be egyik levelében. Ezt a levelet Decentiusnak, Gubbio püspökének írta 416. március 16-i dátummal. A levél elég hosszú, és a végén megírásának okára is fény derül. (Előzőleg maga a püspök fordult számos liturgikus kérdéssel a pápához, hivatkozva saját liturgikus gyakorlatára is.)

A levél kezdetén Ince pápa határozottan kiáll a római egyház elsősége mellett. Elmagyarázza a püspöknek, hogy minden egyház Szent Pétertől nyerte az alapítást, és ezt tiszteletben kell tartani. Neki ezért is van joga beleszólni a liturgikus élet kérdéseibe is. Meg van győződve arról, hogy a hozzá forduló püspök jól látja el feladatát, és amikor együtt volt velük, megtapasztalhatta a római egyház liturgikus közösségét.

A római egyház vezető szerepének kinyilvánítása után különböző kérdésekre ad választ. A békecsók átadásának helyét Decentius az adományok felajánlása elé helyezi. A pápa ezt helyteleníti, és a római egyház hagyományára hivatkozik, hogy ennek a helye mindig a miatyánk után volt. Ugyancsak meghatározza, hogy az adományt hozók nevét a Sanctus után mondják be, más egyházaknál ezt máskor teszik.

Külön foglalkozik a bérmálás szentségével: ennek kiszolgáltatása nem a papok feladata. Így ír erről: „Érthető, hogy a püspökön kívül senki sem jelölheti meg az újonnan megkeresztelteket. A papok, habár részesültek a papságban, mégsem birtokolják a papság teljességét.” Tulajdonképpen az egységbe tartozó beavató szentségek ezért kerülnek már ebben a korban külön-külön kiszolgáltatásra, ha nem püspök végzi a húsvéti liturgia ünneplését.

A böjt fontosságát állítja Ince pápa is, azonban a szombati böjtöt helyteleníti, mert Urunk szenvedése pénteken történt, így hétről hétre ekkor böjtölnek. Fontosnak tartják, hogy mindig érezzék a közösséget a pápával. Ezért az akolitusok egy kis darabka Eucharisztiát elvittek egy kis, fából készült dobozban a másik templomba. Ott ezt a darabkát az Eucharisztia megtörésekor a miséző pap a kehelybe ejtette.

A bűnösök feloldozását nagycsütörtökön végezze a püspök, kéri a pápa, csak halálveszélyben oldozza fel pap szükség szerint. Ugyancsak gondosan teljesítsék a betegek lelki gondozását a kenet szentsége által.

Záradékként még megjegyzi a pápa, hogy ha van más kérdése a kérdező püspöknek, forduljon hozzá, hisz a római egyház hagyományát ő és a római egyház ismeri a legjobban.

Ezzel a jelentős történelmi emlékkel akartuk érzékeltetni, hogy az egyház mindig fontos feladatának tekintette Isten népét Krisztus szándéka szerint vezetni az örök élet útján.

Szólj hozzá!

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .