Liturgia: Litániák (Præorator 4.)

1601-ben VIII. Kelemen pápa betiltotta a különféle eredetű litániákat a Mindenszentek és a Loretói kivételével. Később pápai jóváhagyást nyert a Jézus neve-, a Jézus Szíve-, a Szent József- és a Krisztus vére-litánia. Az új liturgikus vezérkönyv is ezen litániákat tartalmazza, valamint az Eucharisztiáról, a Szentlélekről, a Meghaltakról szólókat – véglegesített és egységesített szöveggel. Rubrikális pontosítás is található a litániák bevezetőjénél és az egyes litániáknál. A legfontosabb pontosítás a könyörgő litániák és a szentségkitétel kapcsolatában olvasható. „Kihelyezett szentség előtt csak a Krisztushoz szóló litániákat megfelelő imádkozni. (…) A többi litániát az oltár előtt, illetve egy megfelelő szobor vagy kép előtt lehet végezni.” Vagyis nem lehet szentségimádás közben mondani a Szentlélekről, a Szent Józsefről, a Mindenszentekről és a megholtakról szóló, valamint a Loretói litániát. A Szűz Máriát köszöntő litániát Mária-oltárnál vagy kedvelt Mária-szobornál kell végezni, ugyanígy felkereshetjük első szerdán Szent József szobrát (oltárát) az ő közbenjárását kérő fohászainkkal. Ezzel nemcsak az válik világossá a hívekben, hogy mi nem „imádjuk” Szűz Máriát vagy a szenteket, hanem újra „körbeimádkozzuk” templomunkat. A litániákra előírt ruházat a reverendára vett karing vagy mindkettő helyett alba, valamint az egyházi évnek megfelelő színű stóla és palást. Litánia esetében, ha paraliturgiáról is van szó, mégis fontos tudnunk, hogy a hívek közös, az egyház által jóváhagyott imádsága ez, amelyet nem szabad az egyéni ötleteknek, jámborságnak kisajátítania (például új és új litániák szerkesztésével).

Szólj hozzá!

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .