Krisztussal ezer esztendeig

Két ponton is, elsőként már az alapításnál. A pápai legátus és a magyar bíboros jelenlétében I. Bartholomaiosz konstantinápolyi pátriárka bizánci szentté avatta Szent István királyt és Szent Hieroteust, a magyarok első, néven ismert missziós püspökét 2000. augusztus 20-án, Budapesten. Hieroteus tíz sorban szerepel egy bizánci krónikában, amely elmondja: az erdélyi, feltételezések szerint Zsombor nevű gyula Bulcsúval és Lehellel megkeresztelkedett Konstantinápolyban 950 körül. Mikor hazatértek, Bulcsú visszaesett a pogányságba, és a kalandozásoknak szépített rablóhadjáratok idején nyugati harcmezőn esett el. A gyula komolyan vette keresztségét. A fennhatósága alatt lévő Erdély 950-ben a Bizánci Birodalom része lett. Az oda küldött idős, szent szerzetest, Hieroteust a pátriárka püspökké szentelte.
A gyula székhelye kezdettől fogva a Maros menti Fehérvár volt, ezért nevezték el Gyulafehérvárnak. Szent Hieroteusról feltételezhető, hogy 950 körül Gyulafehérvárban székelt, templomot építtetett, s a megtérített erdélyi magyarok bizánci rítusúak voltak. Nem állja meg a helyét, hogy ortodoxok, hiszen még 1054, a nagy egyházszakadás előtt vagyunk, az egységes keresztény egyházban, amelyben a kelet és a nyugat ugyan külön utakon és rítussal haladt.Hieroteus utódai már nem szerepelnek a tizedik század végén a konstantinápolyi pátriárkához tartozó püspöklajstromokban, ugyanakkor megindultak a nyugati térítők Magyarországra: Erfurti Brúnó és Szent Adalbert. Szent István a latin rítus mellett döntött, feltehetően azért, hogy a keleti és a nyugati Római Birodalom között az ország semlegességet biztosítsa. Az erdélyi, bizánci rítusú magyarság áttért a latin szertartásra (ennek időpontját nem ismerjük), s Szent István Erdély név alatt 1009-ben megalapította a püspökséget. A mai román történetírás nem akarja elismerni, hogy Szent Hieroteus bizánci rítusú, magyar püspöksége magyar lett volna, helyette román ortodox püspökségnek nevezik.

– A másik krízishelyzetet a reformáció jelentette a történelem folyamán.
– A tizenhatodik században Erdélybe egyre többen tértek vissza a nyugaton tanult katolikus papok és teológusok közül a reformáció eszméivel. Az erdélyi reformáció egyik vezéralakja a kolozsvári szász apa és magyar anya szülötte, Dávid Ferenc volt, aki János Zsigmond erdélyi fejedelem udvari papjaként urával együtt „végigkísérletezte” a reformációt, háromszor változtatott, míg végül a nem keresztény unitárius vallásnál kötött ki. 1568-ban a fejedelemmel összehívták Tordára a híres országgyűlést, amelyen az országos ügyeket vezető három nemzet, a magyar, a székely és a szász megállapította, hogy a három nációnak csak négy bevett vallása lehet. A római katolikus, a református és az evangélikus mellett a fejedelem és Dávid Ferenc kiharcolta, hogy kimondják: a negyedik bevett vallás az unitárius.

A református urak és rendek a fejedelemmel együtt már korábban elűzték a főpapot, Bornemissza Pált, így 1556-tól 1713-ig Erdélyben nem volt római katolikus püspök. A meggyesi országgyűlés ki is mondta: „Az pápistáknak pispekük pedig ne legyen.” Akik ma kifogásolják millenniumi ünneplésünket, arra hivatkoznak, hogy a Szent István-i püspökség 1556-ban megszűnt, s az erdélyi alkotmány, amelyet Apafi Mihály, majd 1690-ben Lipót császár diplomája rendezett, megerősítette: Erdélyben nem székelhet katolikus püspök. Amikor a Habsburg-időkben megpróbált hazatérni egy-egy nyugaton élő, címzetes erdélyi püspök, nem fogadták, sőt, elűzték. A Habsburg-királyok tizenkét erdélyi püspököt neveztek ki százötven év alatt, akik Nagyszombatban vagy más magyar királyi területen éltek. Ezeket a püspököket a pápa azonban nem ismerte el. Szerinte a király csak ott nevezhet ki püspököt (ehhez joghatósága volt), ahol ténylegesen uralkodik. Mindezzel együtt a jogfolytonosság megmaradt, amit az bizonyít a legfényesebben, hogy a pápának nem kellett kiadnia újabb alapító bullát.

– Magyarország ma missziós területnek számít, eluralkodik a gyakorlati materializmus, a szellemi és vallási zűrzavar. Erdélyt mennyire érinti ez?
– 1989 decembere óta Románia demokratikus állam, két éve az Európai Unió tagja. Az így beköszöntött szabadság azt jelenti, hogy ami eddig mintegy negyedszázados késéssel érkezett Nyugatról – jó és rossz egyaránt –, most elözönlött minket. A társadalom elvilágiasodása, a szekularizáció itt is óriási méreteket ölt. A gyakorlati materializmus sokkal inkább rombolja a lelkeket, mint a volt marxista-kommunista harcos materializmus. Számos család bomlik fel, ugyanakkor a dzsungelkapitalizmussal egyre nagyobb a nyomor. Románia első helyen áll Európában a magzatelhajtást tekintve, s ez érinti a mi magyar katolikus híveinket is. A népszámlálás szerint 1989 decembere óta mintegy kétmillió román polgár távozott Nyugatra, nagy részük nem is tér haza.

– Hogyan alakult az érsekség élete a számok tükrében?
– A legutóbbi, 2002-es népszámlálás során a vallási hovatartozás is szerepelt a kérdések között. Románia lakossága 1992-2002 között 22 millióról 21 millióra csökkent, 800 ezer románnal és 200 ezer magyarral lettünk kevesebben. Az 1992-es népszámlálás szerint a gyulafehérvári egyházmegyének 495 ezer híve volt, a 2002-es adatok szerint 441 ezer. A kivándorlással, illetve a magzatelhajtással magyarázható a csökkenés. Olyan nagy, öt-hatezres egyházközségek lélekszáma, mint például Csíkszentdomokos, Gyergyóremete vagy Ditró, rövid idő alatt látványosan csökkent.

– Mi a lelkipásztori feladat ilyen helyzetben?
– A maradék magyarság megtartása, a keresztény hitvalló életre és a családi élet vállalására buzdítás. E kettő együtt jár, minden kereszténnyel szemben támasztható alapvető követelmény. Ki kell térnem egy újabb jelenségre a lelkipásztori munkában: korábban nem éltek román anyanyelvű római katolikusok Erdélyben, ugyanis minden született román vagy ortodox vagy görög katolikus volt. A római katolikus románok megjelenése Trianon után kezdődött. A vegyes családokból termelődött ki az a római katolikus réteg, amelynek anyanyelve és kultúrája román. Közel 450 ezer hívemből 10 ezer a román római katolikus – többnyire moldvai csángó vagy erdélyi vegyes családból született román anyanyelvű hívő. A 275 plébániából huszonkettőben a magyarral párhuzamosan román lelkipásztori ellátás is folyik. Háromszázharmincegy papom közül – a szerzeteseket és a nyugdíjasokat is beleértve – már tíz román anyanyelvű, Erdélyben született lelkipásztorom van, akik megtanultak magyarul, hiszen a gyulafehérvári teológiai főiskolán magyar az oktatás nyelve. A kispapok száma összesen 91, közülük hetvenkilencen magyar, heten román, hárman horvát, ketten német anyanyelvűek.

– Az utóbbi időben erős ortodox befolyás érzékelhető Erdélyben..
– A román királyi időkben az ortodoxia államvallásnak, a görög katolikus privilegizáltnak számított. A kommunizmusban tizenhárom jóváhagyott kultusz volt, a római katolikus nem tartozott közéjük (arra hivatkoztak, hogy a pápa külföldön székel), a megtűrt kategóriába kerültünk. A demokráciában tizennyolc kultuszt hagytak jóvá, az ortodox egyház kérte, ha nem is emelik államvallási rangra, de kiemelt szerepe legyen. Az ország 21 millió lakosából 18 millióan román ortodoxok. Mi ebben a tengerben kisebbség vagyunk. S számunk – az országos jelenségnek megfelelően – folyamatosan csökken.

– A magyarországi magyarság meghatározó, értékőrző szakrális és kulturális területként tekint ma is Erdélyre.
– Az erdélyi egyházmegye Szent István-i örökség, ugyanakkor hitünk és nemzetünk egyik védőbástyája, amire büszkék vagyunk. A millenniumi ünnepségsorozat is ezt kívánta kiemelni: erősítsük híveinkben azt a tudatot és annak büszkeségét, hogy a Szent István-i, ezeréves egyházmegyéhez tartozunk.

– A millenniumra a Jelenések könyvéből választották a következő jelmondatot: Krisztussal ezer esztendeig.
– Ez a mi reménységünk: ha ezer esztendőn át a Jóisten, a Gondviselés nem hagyott el minket, akkor benne bízva és az ezeréves tapasztalatra építve indulunk neki az újabb évezrednek.

Szólj hozzá!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.