Kortársunk-e a művészet?

Nem igazán hízelgő e mondat az olyan teológiai fejtegetésekre nézve, amelyek riasztó magabiztossággal elrugaszkodva a földtől azt veszélyeztetik, hogy nem az eget érintik, csak a levegőt markolásszák – mégsem vonhatom vissza ezt az állítást. Már csak azért sem, hiszen – fájdalom – nem én fogalmaztam, igaz, így a hitele is nagyobb, hiszen a kereszténység legmélyebb gyökereinek erejét és a teremtett világ váratlan frissességű levegőjét egyaránt befogadó II. vatikáni zsinat Gaudium et spes kezdetű lelkipásztori konstitúcióját idéztem. Ezt teszi Varga Mátyás bencés szerzetes is a Vigilia kiadásában nemrég megjelent, Nyitott rítusok – Kortársunk-e a művészet? című kötetében, melyben a modern művészi kísérletek és a keresztény világközelítés metszéspontjaira igyekszik rátapintani, az egymást ihlető lélekközösség felismertetésének reményével-szándékával. Csakugyan, kortársunk-e a művészet, vagy úgy gondoljuk, elégséges számunkra, ha pusztán a hátunk mögött hagyott korok alkotóinak színeit, fényeit, szavait, mozdulatait, hangjait vesszük komolyan? Van-e dolga a keresztény embernek napjaink nemegyszer fáradsággal befogadható művészeti megnyilvánulásaival? Vagy ezek eszköztára, hangütése már annyira elszakadt a hagyományos kultúra biztonságában szívesebben elidőző (egyházias) értelmiség világától, hogy esély sem adódik valamiféle párbeszédre? E dialógus lehetőségére, fontosságára figyelmeztet a szerző. Tapasztalatból beszél, hiszen egyik életre hívója a pannonhalmi Arcus Temporum kortárs művészeti fesztiválnak. Úgy tűnik (…), hogy az alkotás folyamata és az istenkeresésként felfogott hit sok ponton találkozik, illetve: találkozhatna, ha nem lennének diszkvalifikálva egymás számára – írja. Az emberi létezés legsűrűbb kérdéseinek megfogalmazása, láttatásuk, a nyomukban járó tépelődés-kutakodás őszintesége mindkét fél létszükséglete. Egy napról napra hitelesebb lét szükséglete. Az elkötelezetten is szabadon lélekző vallásos ember s a hívőként is autonóm művész több dimenzióban tágíthatják, mélyíthetik egymás látómezejét az előttük kibontakozó felismerésekkel, merőben más irányból közelítve mégis közös világukhoz. Sőt, a két fél érzékeny egyensúlyrendszerére is említ példát Varga Mátyás, rámutatva, hogy a kortárs táncművészet emberi szexualitásra vonatkozó válaszkereséseinek nemegyszer provokatív gesztusai nem függetlenek attól a hallgatástól vagy épp elítélő, bűnre csavarodó észjárástól, amellyel az egyház hosszan sújtotta az Isten alkotta testben élő embert. Tán a könnyen felhorkanni kész olvasókat is termékeny csendre hangolja a kötet szerzője, mielőtt még bencés voltát számon kérve szélsőséges modernizmussal vádolhatnák: Sokszor az az érzésem, hogy az ezredforduló kereszténységének ijedtségén vagy hamis magabiztosságán sokat segítene, ha több szálon kötődne a korai szerzetesség és patrisztikus kor szövegeihez, mert ezek igen gyakran és hangsúlyosan annak a spirituális tapasztalatnak a megfogalmazásai, hogy miként is kell hiteles keresztényként élni egy olyan világban, ahol a kereszténység nem evidencia, vagy ahol az egyház kezd túlontúl társadalmi tényezővé válni. Európa nem keresztény. Az önkéntelen tiltakozás reflexe után csakugyan belegondolva, az evangéliummal szembesülve merné-e valaki az ellenkezőjét állítani? Ugyanakkor ma is vannak emberek, akik vállalják hivatásukat az örömhír hordozására: tudják, miután befogadták, tovább is kell adniuk. Ezt mindenki a maga életszűrőjén keresztül teheti meg. Itt és most, ezen a világon. De közel kell menniük hozzá, hogy megérinthessék. Magukhoz ölelve, hogy majd igazabbá érlelődve engedhessék el.

Szólj hozzá!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Magyar Kurír - Új Ember
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.