A szentatyák tovább értelmezik a három fogalom összefüggését. Ők úgy látják, hogy a kegyelem jelenti az összekötő kapcsot közöttük. Azt tanítják, hogy az imádság kegyelmet szerez az ember számára. Az alamizsna ezt a kegyelmet közvetíti az emberek, vagyis az értelmes élőlények felé. A böjt pedig a kegyelemből fakadó javak kiárasztása minden élőre.
A kereszténység hivatása, hogy megváltson minden teremtményt, amely a bűn alatt nyög. Az ember bűne az, hogy mindent magához akar vonni. S amikor valaki ezt teszi, ténylegesen el is követi a bűnt. Ugyanis az akaratával arra törekszik, hogy mindent, a saját független, másokra tekintettel nem lévő uralma alatt egyesítsen. Az értelmével mindent a maga által elgondolt kritériumok szerint törekszik megítélni. Az érzékeivel pedig minden dologban gyönyörködni akar, mindenben az élvezetet keresi.
Az atyák arra tanítanak, hogy e rendetlen törekvés ellen hármas böjttel lehet eredményesen harcolni. Szerintük az első a lelki böjt, amely nem keresi a hatalmat és az uralkodást. Aki így böjtöl, arra törekszik, hogy háttérbe szorítsa a természetét, vagyis korlátot szabjon neki. A második fokozat az értelmi böjt. Aki erre is odafigyel, az igyekszik határt szabni kíváncsiságának – nem akar mindent tudni, nem törekszik mindenről ítéletet mondani. Végül a harmadik lépcsőfok a sajátos értelemben vett böjt. Ez az, amit a hétköznapi szóhasználat szerint is böjtnek tartunk és nevezünk. Aki így böjtöl, az tartózkodik a melegvérű állatokból készült eledelektől. Az atyák szerint nagyon fontos ezen a téren odafigyelni a Szentírás tanítására. Arra, hogy a teremtett világot az embernek éltetnie kell, nem pedig elpusztítania. Isten parancsot adott: „Hajtsátok uralmatok alá a földet” (Ter 1,22). Ám ez nem rombolásra, nem pusztításra szóló parancs. Éppen ellenkezőleg! Ezért nem lehet célunk az élőlények elpusztítása, különösen nem azoké, amelyek magasabb rendű élettel rendelkeznek. Az atyák ezt azzal egészítik ki, hogy az ilyen állatok húsából készült eledelek – túlzott mértékben fogyasztva – növelik az emberben az érzékiséget. S íme, ők itt látják a böjt igazi értelmét.
Mindannyiunk számára megszívlelendő tanításra hívják fel a figyelmünket a Szentírásból: „Többet ér a böjt imádsággal meg az alamizsna igazságossággal párosulva, mint a nagy vagyon, ha jogtalansággal jár együtt. Jobb alamizsnát adni, mint aranyat gyűjteni” (Tób 12,8).