Ihletője volt Imre hercegnek

   
Elrejtő lépcsők –
   
Fönti szentély.
   
A ház: emlékek otthona,
   
Több, mi a létben fenn –

 

maradhat: zarándok-voltunk
   
mámora – szentség a gyönge
   
testbe zárva – felül az
   
anyag természetén.

 

   
Ne kérdezd: valóság vagy csak legenda?
   
Szabadság Isten rejtekén.
   
Az isteni parancsokon túl jelen vannak az égi inspirációk, s ezek felülmúlják természetünket, szabadságkorlátainkat.
   
A Cserhát dombjai között, Szarvasgedén legendás Mária-képet őriztek a barokk kápolnában. Úgy tartják, a kegyúr Velics család adományozta a helynek. A kép őse a római S. Alessio-Alexiusról, azaz: Szent Elekről „beszélő” Boldogasszonyénak, amelyet az aventinusi görög és bencés kolostor előde, az ősi római patrícius szülők háza fogadott falai közé, amikor a fiuk a mezopotámiai Edesszából ismeretlen koldusként hazatért. Magával hozta a képet. A legenda szerint az őrt az edesszai templomban felszólította „a kép”, hogy hozza be az ifjú embert az egyházba, mert „Isten embere”. Alessio ekkor megijedt, megszökött, de a beszélő kép másolatát magával vitte Rómába. A Madonnáról aztán másolatok készültek. Az egyik a nógrádi dombok közé került.


   
A képkultusz történeténél már csak Alexius históriája rejtelmesebb. A név, az Alexandros (Sándor) történeti hátterű. Elég a Nagy jelzővel illetett Sándort említeni. A középkorban Alexios (Alessio, Elek) neve külön pályára tért. A védszent az az Alexius lett, akiről az Arany Legenda szárnyán elterjedt, hogy az esküvője napján váratlanul eltűnt az aventinusi házból, s a messzi Keletre bujdokolt remetének, majd tizenhét év múlva visszajött, s a házuk lépcsője alatt húzódott meg. Senki föl nem ismerte, járt-kelt a téren, találkozott az apjával, volt jegyesével, de folyton hallotta az égi jelzést: „Ne törd fel a titokzárat, vezekelned kell.” Így halt meg, s akkor a harangok húzatlan megkondultak. Teste illatozott, kezében levél, benne a neve. Az akkori pápa, I. Ince kísérettel érkezett az elhunythoz – tiszteletadásra.
   
Megragadta életével a középkor lelkületét, temploma ma ott áll az Aventinuson, XII. századi tornya jelként vonzza a zarándokot, és azt a történetet mondaná tovább, amely I. Benedek pápához kötődik, aki 977-ben a szaracén üldözte görög pátriárkának átadta a VII. században emelt, vértanú Bonifác emlékét őrző bazilikát. Ennek előde kicsi oratórium volt; építtetőjének neve megegyezik Alexius anyja nevével, Agláéval… A X. századtól a pátriárka jóvoltából – mert ő hozta magával Damaszkuszból Alexius kultuszát – kettős Bonifác-Alexius – védszentű a templom.
   
Bonyolult kor, váltó időszak, s már kilépve a legendák aranyfüstjéből – történelemmé válik Alessio monostora, temploma Rómában: ide húzódik utolsó térítő útja előtt Adalbert, itt végzi önsanyargatásait két vándorremete: az olasz Romuald s a dél-itáliai Nílus; követik a minden gazdagságot elhagyó, ismeretlenné vált egykori római patríciust, aki korán fölfedezte: egyetlen út van, az örök jeruzsálemi. De megtért ide a remeték vonzalmában a Római Birodalom keresztény szellemű újraálmodója, a fiatal III. Ottó császár is, aki Gerberttel, a II. Szilveszterként ismert pápával, zseniális nevelőjével – lelki partnerével Róma újratámasztásában – Nagy Károly rajongója volt. Istvánunk ismerte mindkettőt. A tudós Györffy György azt mondja: „Abony-Szentkirályon volt az a királyi lak a Szent Elek-kápolnával, amely Sanctus Alexius patrociniumával aventusi kapcsolatokra utal. Itt tölthette a szent király utolsó napjait, és ide tehető halálának helye is.”
Mi minden kiderülhet még! Az már tudott, hogy a középkor sok férfija az Elek nevét viselte a keresztségben, s hogy III. Béla királyt a bizánci udvarban még Alexiosnak hívták.
   
Írják, Szent Elek ihlette Imre herceg fogadalmát (is), és lett az ifjúság példája.

 

Szólj hozzá!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.