Az igazi boldogság forrása, ha megtapasztalhatom: társam a létemnek örül, nem csupán annak, amit nyújtani tudok, és ezt ki is tudja fejezni. Ebben a hónapban beszélgessünk a következő bibliai helyekről: ÉÉ 6-14, és Sir 7,20-30. Megkeseredett házasságok gyakran kimondott mondata: „mert én csak arra kellek, ….” Ilyenkor a férj azt éli meg, hogy ő csak arra kell, hogy hazaadja a fizetését; a feleség, hogy főzzön, mosson, a gyerekekkel törődjön, stb. Rohanásaink közepette könnyen megszületik a házastársakban az a rossz érzés, hogy csak eszköz, tárgy, használati-élvezeti cikk párja számára. Így a házasság keserves igavonássá válik, pedig Isten nem erre alkotta, és egyetlen házasság sem ennek indult. II. János Pál pápa sokat beszélt arról, hogy az ember az egyetlen lény, akit Isten önmagáért teremtett. És ebből a tényből a nagy pápa azt a következtetést vonja le, ha Isten szeretetének célja az ember, akkor kell, hogy az emberi szeretetnek is céljává legyen, vagyis soha nem válhat a házastárs tárggyá, hanem mindig személynek kell maradnia, aki felé szüntelenül irányul szeretetem. Ha a házasság mindennapjaiban minden és mindenki más fontosabbá lett, mint a házastársam, akkor ő valami utolsó tárgynak éli meg önmagát, sérül személyi méltóságának tudata, sérül az egész házasság is.
Mi az, ami kiemel benneteket a funkcióira szűkült házasságból? Milyen gesztusokból éled meg leginkább, hogy párod szeretetének célpontja vagy, és nem csupán egy csavarnak tekint a családi gépezetben? Amikor Isten megálmodta a házasságot, olyan személyeket bízott egymásra, akik egyenként szeretetének céljai, a maga képmása. Mindegyikükbe belé álmodta, milyenné kell válniuk, megtervezte egyéniségüket. Azért bízta őket egymásra, hogy ez a terv a házastársak kölcsönös szeretete által kibontakozzék. Így válnak a házaspárok az ő teremtő munkájának részesévé. A Teremtő munkájában való részesedésnek erről a vonatkozásáról gyakran megfeledkezünk, pusztán a nemzésre gondolva szoktuk mondani, hogy az Isten teremtő munkájában való részesedés. A jó házasság abban is folytatja ezt a művet, hogy segíti társát Isten álmodta emberré válni. Ennek eszköze: éberen vigyázni arra, hogy párunk szeretetünk céljává legyen, vagyis mindig Isten képmását megjelenítő személy. Sok szép vallomást őrzök házaspároktól, akik évek múltán is képesek rácsodálkozni életük párjára, arra, hogy Isten milyen csodálatos ajándékot bízott rájuk. Ez a meghatódottság, teszi leleményessé a jó házasságot, hogy mindig találjanak időt, alkalmat, ötletet annak kifejezésére, hogy örülnek egymás létének és ennek erejében tudják egymást a Teremtő elgondolása szerinti emberré formálni.
Az eszköznek tekintő szeretetlenség torzít, a szeretet gazdagít. Miben gazdagodtál különösen házasságod során? Aki rátalált a neki szánt társra, mindent, „háza egész vagyonát” adja érte, csakhogy összeköthessék életüket, gazdagíthassák egymást. Ellenállhatatlan erővel vonzódnak egymás iránt, „mert erős a szerelem, mint a halál”, vagyis ugyanúgy része az életnek, mint a halál. Sokévi házasság után a párok gyakran hasonlóvá válnak egymáshoz. Megadnak egymásnak mindent, ami a másik külső és belső szépségét kiteljesítheti („építsünk ezüstormot föléje; legyen ajtó, s borítsuk be cédruslapokkal!”), örömüket lelik egymásban, és eközben annyira eggyé tudnak válni, hogy a külsejük is hasonló vonásokat vesz fel. Ez pedig a kölcsönösség jele, hiszen mindketten ajándékok egymásnak, mindketten egymásban, egymás létében találják meg boldogságukat. Idézzetek fel olyan házasságokat, amelyben a felek annyira eggyé tudtak válni, hogy a kölcsönösség jelévé lettek számotokra!
Ha egy házasságban mindennapi gyakorlattá vált ez a te-központú szeretet; ha a mindennapokban úgy él, hogy a házaspár egyik tagja sem válhat soha a másik igényei betöltésének eszközévé, de mindig megmarad a szeretet céljának; ha tudnak figyelni a buzdítására, „ne hagyd el az okos és jó asszonyt, akit elnyertél Isten félelmében, mert tisztességének bája aranynál is többet ér” akkor ez a begyakorolt magatartás kisugárzik a család többi tagjára is. Az ilyen családban megkapja a tiszteletet és szeretetet a megfogant, megszületett és felnőtté vált gyermek, tud a szeretetet célja lenni az elaggott szülő, aki már csak ismételgeti önmagát, és egy órán belül háromszor is csak ugyanazt tudja elmondani, vagy aki szenilitásában örökös elégedetlenségét fejezi ki ápolásunk miatt. Ne engedjük, hogy a segíteni kész és tudó nagyszülőkkel való kapcsolatunk funkcionálissá silányuljon, pusztán gyerekvigyázónak vagy anyagi gondjainkon átsegítő bankfióknak tekintsük őket. Individualistává, egoistává váló világunk közepette a keresztény házasságnak fontos feladata a tanúságtételnek ez a formája is. „Az egészséges családi életben megtapasztaljuk a béke néhány alapvető alkotóelemét: a testvérek közötti igazságosságot és békét, a szülők által megtestesített tekintély szerepét, a gyengébb családtagok – kicsik vagy betegek, idősek – szeretetteljes szolgálatát, a kölcsönös segítségnyújtást az élet szükségleteiben, a másik elfogadásának és – ha arról van szó – a megbocsátásnak a készségét” (XVI. Benedek pápa üzenete a béke világnapjára).
Beszéljetek közösségetekben, baráti körben olyan esetekről, amikor sikerült kifejezni gyermekeitek, öregjeitek felé, hogy szeretetetek célja az ő személyük, nem csupán „használjátok” őket! „Örüljetek egymás létének, és ne felejtsétek kifejezni örömötök egymásnak!”
A szerző az MKPK családreferens püspöke, a Magyar Katolikus Családegyesület elnöke
Hívom a családokat az Új Ember Kiadó, a Szent Jeromos Katolikus Bibliatársulat és a MAKACS közös szentírásolvasó pontszerző játékára.
Az eddigi helyes megfejtések:
január: Ki volt az az asszony a Bibliában, aki ugyanúgy, mint Mária, gyermeke születése fölötti örömében hálaéneket énekelt? Anna (1 Sám 2,1-10)
február: Ki az, aki születése után rögtön életveszélybe került, mint Jézus, és csak anyja találékonysága mentette meg az életét? Mózes (Kiv 1,22-2,4)
A helyes megfejtést beküldők pontszámait áprilisban közöljük.
Az áprilisi kérdés: Hol szerepelnek a Bibliában gyermektelen, meddő asszonyok?
A kérdésre adott válasz 20 pontot ér, ha tartalmazza a helyes neveket és a pontos szentírási helyeket. Részleges válasz, például két névből csak az egyik – felezi a pontszámot, a szentírási helyek hiánya öt pont levonását eredményezi. A válaszokat a Bibliatársulat értékeli, és az esztendő végén a legmagasabb pontszámot elérő válaszadó egy Veretes Bibliát (nagyméretű, díszes, aranyozott verettel), a második helyezett egy Családi Bibliát (nagyméretű, díszes), a harmadik helyezett pedig egy Konkordanciát kap. A válaszokat „Szentírás éve” jeligével az Új Ember Kiadó címére küldjék: 1053 Budapest, Kossuth Lajos utca 1. vagy e-mailben a biblia@ujember.hu címre. Beadási határidő: április 21.