Hit és élmény

A kultúra és a társadalom változásai nem hagyják érintetlenül a hitet sem. Azt látjuk, hogy egyre gyorsabban alakulnak át a plébániák, a közösségek, a klasszikus „hitfórumok” az élményipar leányvállalataivá. Mitől jó a hitoktatás? Hogy élményszerűen közvetíti az evangéliumot a gyerekeknek. Melyik a jó kisközösség? Ahol programok vannak, ahol sok közös élményünk lesz. Mi a lelkigyakorlat célja? Valamiféle spirituális élmény létrehozása. Elolvassuk egy plébánia hétvégi hírlevelét, esetleg éppen egy-egy lelkigyakorlatos vagy hittancsoportos hirdetés szövegét, s rádöbbenünk: itt van, létrejött az élményegyház! Ez néha már (tragi)komikusan másolja a világban megfigyelhető folyamatokat: tele vagyunk hirdetésekkel, s a sikeres élménygyárosok a teljes keresztény közösség figyelmének középpontjába a sztárokat, az egyházi celebeket állítják, akiknek a miséire, lelkigyakorlataira úgy állnak sorba a jelentkezők, mint a legnagyobb multiplex mozik jegypénztárai előtt a 3-, sőt 4D-s élményre áhítozó publikum. A leginkább elgondolkodtató mindebben az, hogy sokszor még a prófétáink, akik szavaikkal épp e vonások ellenében prédikálnak, ők is az élménytársadalom guruivá lesznek egész lényükkel, felépített imázsukkal – hisz az élményeket ostorozó szent ember is valamiféle kivételes, extra, egyedi élménnyel kecsegtet. Ördögi kör ez.


S mi a végállomás? Egy sebezhető, sőt állandóan sebesült hit. Amely azt hiszi, hogy az ima értéke azon múlik, „érzünk-e közben valamit”. Amely úgy véli, hogy jó dolog a hit tartalmának élménypiacosítása, sőt ezt egyenesen egyházi programmá akarja tenni a nyitás, a korszerűség jegyében. De hol marad az imádság mint küszködés, élmény nélküli harc és kitartás? Szül-e hűséget egy ilyen magatartás az élménysivárság életszakaszaiban? Addig hiszek, amíg az ad nekem valamit? De mikor jutok el odáig, hogy megértem: a hit tőlem kéri, hogy adjak valamit, valakit, önmagamat? Kifordult logika ez: még a hitemet is arra használom, hogy élményként fogyasszak, magamba olvasszak – holott épp az ellenkezőjének kellene történnie, az önmagát kiüresítő, elszegényítő, végül feláldozó Krisztus mintájára.

 

Nincs kompromisszum, lázadni kell. Meg kell szülnünk – a pápa szavaival élve – azokat a spirituális szigeteket, amelyek élik a szegénység, a lélekben, élményben való szegénység spiritualitását, értik a csönd hangját, ízlelik az egyszerű szót, látják a homályban azt a kicsike kis fényt, amely nem tud versenyezni a mesterséges fényözönnel, nem is szabad konkurálnia azzal, de mégis, és éppen ezért, magában hordozza az igazi világosságot.

Szólj hozzá!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.