Hiszek az égiektől kapott jóban…

A sikeres filmes A bűvös vadász színpadra állításával bevonult az opera műfajban otthonosan mozgó művészek Walhallájába. Mivel közönség és szakma véleménye megoszlik a Theater an der Wien egyik legfajsúlyosabb produkciójának fogadtatásáról, érdeklődtünk, mit mond a rendező koncepciójáról, a filmmel és operával kapcsolatos látásmódjáról.

– A két műfajt nem is választanám el annyira egymástól. Mindkettőben döntő az érzelem és az intellektuális cselekmény. Mindkettő akkor jó – a rendezés szempontjából is –, ha megragadja a nézőt. Filmesként eddig is tudtam, hogy a nézőből az érzelmek maximumát kell kicsiklandoznom. Ha ez az opera esetében is sikerül, remélem, ezen a téren is sikeres lehetek, ennyi az egész.

– Ismerte A bűvös vadászt?
– Csak most kerültem hozzá közelebb, a zenéjét azonnal filmszerűnek találtam. Weber színháziasan gondolkodó szerző. Számomra a legfontosabb az volt, hogy megtaláljam azokat a szimbólumokat, amelyek a korabeli fogalmak és dolgok mai jelentését fedik. Weber romantikus operát komponált; a romantika azonban ma „konfliktusmentességet” jelent egy boldog és kiegyensúlyozott világban… „Csak a valódi romantika képes a komikum és tragikum olyan egyesítésére, mely a néző hangulatát sajátságos és csodálatos módon ragadja meg” – definiálta a stílust E. T. A. Hoffmann. Heinrich Heine, az utolsó romantikus szívesen űzött tréfát e gondolatból, akárcsak A bűvös vadász egyik legismertebb melódiájából, a nyoszolyólányok énekéből.

– Vannak bizonyos szabályok, kötöttségek az említett „definíciók” átültetésekor?
– A rendezés szabadsága határtalan! Napjainkban a Don Giovanni játszódhat egy konténerben is Spanyolföld helyett, amikor nincs szó nemesekről, csak a társadalom lecsúszott tagjairól. Én avantgardista vagyok, megőriztem a vadászhoz tartozó erdő „külső körülményeit”, hisz ez az emóciók és jó-rossz emberi tulajdonságok szimbóluma. Bár bevallom, az opera több kortárs előadását megtekintettem, és fával sehol sem találkoztam.

– Nincs szó a XVII. századról…
– Abból a korból legfeljebb a Simplicissimus lehet ismerős, és Wallenstein, akit Schiller is megidézett drámai költeményében. Ma már nehéz kapcsolatot találni azzal a századdal. Az egyszerűség kedvéért tehát az erdő maradt, de a XVII. század nem.

– A történet szerint a hercegi főerdész utódaként a sikeres vadászt, Maxot választja. Lányának, Agathénak a kezét is odaígéri, ha a fiú győz a lövészversenyen. Max azonban – mint azt a rendezés igen jól szemlélteti – nem viseli jól a rá nehezedő elvárásokat, biztos szeretne lenni próbalövése sikerében, ezért barátját, Kaspart csodaerővel célba találó golyók beszerzésére kéri. Kaspar az alvilágot hívja segítségül. A titokzatos és ördögi fekete vadász, Samiel megjósolja, lesz ugyan vadászszerencse, de Max utolsó tölténye szerencsétlenséget hoz… Az Ön rendezésében ivócimborák gyülekezetét, fiatalok fekete-vörösbe öltözött vadászpartiját látjuk. Szó sincs tehát falusi környezetről, „hivatásos vadászokról”…
– A cselekményt lényegében (de nem külsőségeiben) átültettem a társadalom diákrétegére. Maxnak versenyt kell kiállnia, ezért páni félelem fogja el. Olyan ez, mint amikor a pszichológus vizsga előtti neurotikus lelkiállapotot diagnosztizál a diáknál. Ilyenkor szinte garantált a bukás. Max arra a diákra emlékeztet, aki barátnőjének megígéri: „Ha befejeztem a tanulást, feleségül veszlek.” Vajon tényleg így gondolja?! Az éjszakai látogatás a félelmetes Farkas-ároknál és a golyóöntés tipikus junkie, afféle laza párbeszéd Max és Kaspar között:„Van még töltényed? Kérek még!” De Kaspar nem ad többet! Kaspar a peches fiatal, aki valamikor szintén többre akarta vinni, de nem sikerült neki, feladta céljait. Olyan, mint a diáklokálokban itt-ott feltűnő, meg nem értett vénfiú. Agathe pedig olyan lány, aki talán nem is igyekszik annyira férjhez menni, elhagyni a biztonságos szülői házat. Talán tartott az önállóvá válástól? Ma minden bizonnyal döntőképesebb, határozottabb lenne.

– A bűvös vadász az Ön olvasatában a férfivilág története. A női szerepek súlytalanok…
– Agathe csupán egy férfiideál, egy megállapodás tárgya. A szerelmesek ugyan éreznek valamit egymás iránt, de ez az érzés még kevés egy önálló, stabil kapcsolat megteremtéséhez. Hiányzik a hogyan tovább.

– A Farkas-árokban valóban robban a történet, felfokozódik a tragikum. Maxot hatalmába keríti Samiel, ördögi figurák kínozzák, a vörös szín vérré válik. Miért játszik a néző idegzetével; kell ennyi borzalom egy opera zenei élvezetéhez?
– E jelenet megrendezése mindig is a legtöbb szcenikus-munkát igényelte A bűvös vadász színpadra állítóitól. E pokoli jelenet a felnőtté válás árnyoldalait szimbolizálja: boszorkányszombat és Nitsch-képek… Ördögi erejű puskagolyót nem lehet „piacon” vásárolni, csak veszély és sötétség közepette. Ha kitömött vaddisznót állítanék színpadra a veszély szimbólumaként, nevetség tárgyává válnék. Samiel egyébként nem aktív gonosz szellem, csupán a drog szimbóluma, amellyel Kaspar, a sors vesztese feltehetően maga is él.

– Kaspar a „szentháromsággal” viccelődik, ami nála az ivás, szerencsejáték és szerelem hármasát jelenti. Max utolsó puskalövésekor más irányt vesz a golyó…
– Weber és a szövegíró, Johann Friedrich Kind sem kívánták a tragikus végkimenetelt. Már Kind is megálmodta a szent remetét, akinek megjelenése ugyan enyhíti a történet hatásosságát, de szerepe tanító és hitre nevelő. A gonosz hatalma fölött győzedelmeskedik a jó, az utolsó töltény Kaspart bünteti meg.

– A nyitány alatt a némafilmek korát idéző filmvetítő egy képsorban tárja szemünk elé a történetet, melyben megjelenik egy fehér leples, hosszú szakállú remete, aki az opera végén valósválik…
– Számomra szintén fontos a hepiend. Csak a néző érzelmeinek felborzolása kedvéért „cimborálok az ördöggel”. Hiszek az égiektől kapott jóban.

(Bécs)

Szólj hozzá!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Magyar Kurír - Új Ember
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.