Harangok éneke

Mindkettő társadalomtudományi távlatokat nyit meg – fűzi hozzá a könyv egyik értékelője. Nem téved, de szűkre szabja a keretet, mivel valamennyi érzékünknek isteni kapcsolatai vannak. Loyolai Szent Ignác lelkigyakorlataiban ajánlja az érzékek alkalmazását, hogy a lelkigyakorlatozó ízlelje a belső dolgok édességét és keserűségét. Vagyis – mint Szabó Ferenc jezsuita írja – „az elmélkedés ne legyen puszta spekuláció, hanem – átélve a látottakat, hallottakat – agyunkból szívünkbe hatoljon az élmény, majd pedig tettekre serkentsen, vagy elriasszon a bűntől”.

Emlékszem, egy meditációs órán a csönd vonulatában megszólalt egy klasszikus zenemű diszkrét melódiája, majd egy liturgikus ének, amely érzelmi és költői szimbólumaival fölerősítette az olvasmány és beszéd erejét, elmélyítette a titkot, mely a Teremtő jóvoltából az emberi létbe ágyazott. A hang mint az ember természetes funkciója ennek a földi, hangzó világnak az ismertetőjele, azzal a túlvilágival szemben, melyben nincsenek emberi hangon hallható megnyilatkozások. Mintha ennek lenne rokona a gazdag belső hallás, amikor az érzékszerv már felmondja a szolgálatot.

A hittel való találkozást a hallás által Szent Pál is említi, s bizonyára Jézus sem véletlenül tanított hangzó szavakkal, s nem írásokat hagyva maga után.

De nem csak az emberi hang különleges üzenethordozó: ugyanez érvényes az emberi kéz által hangjelző-rendszernek készült tárgyakra is, amilyen például a harang.

Apámat látom ma is, amint két kezével két harangkötelet húz váltakozva: beharangozott a misére. Máskor együtt „verseltünk” a harangokkal, ha valaki átment az örök partokra. Előtte két vagy három „csendítéssel” jeleztük, nő-e vagy férfi az elköltözött. Gyereknek a legkisebb, a lélekharang csendült, amint az esti Angeluskor, ha a holtakért imádkozott szív- és érchang. S a hegyi templomban harangozás közben hányszor hallottuk a többi hangot: az esti vonat gőzösének füttyét, a konzervatóriumi vizsgára készülő orgonista játékát. S tavasszal a madarak is elmondták búcsúzó imádságukat váltakozó hangszínekben. A néhány éve elhunyt szlovák költő, Milan Rúfus kérdezi versében: „Miért dalol ég felé emelve / fejét a madárka? / Miért? Ki tudja meg? / Rejtelem, kitől / való az ének?” Mellette hallja gyermekkora elcsent harangjait, melyekből „az idő szennye hamis pénzt veret, s megveszi / mi a gyermekektől megmaradt”. Így múlik életünk. Hangtól hangig terjed a teremtés éneke – megrabolva is, korunk kibírhatatlannak tűnő hanglázában…

Kezdetkor szent volt minden hang. Isten bizonyára dúdolgatva formázta emberi arcunkat…

Szólj hozzá!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.