Görögkatolikus lelkiség

„Májusi eső aranyat ér” – tartja a bölcs magyar közmondás. Igaz. Mert az aranykoronás földek sem hoznának termést nélküle. A már szárba szökkent „élet” (a búza) éppen ekkor várja, hogy a finis előtt éltető csapadékot kapjon. Ugyanez a helyzet a kapásokkal is. Sőt, a gyümölcsösöknek is fontos a tavaszi víz. Persze, nem a mindent romboló árvíz vagy a pusztító belvíz. Mert a víz ilyenre is képes! Ám nemcsak a természetben, hanem a lelki életben is jelentős szerepe van.
Görögkatolikus egyházunkban a tavaszi (májusi) időszakra eső vasárnapok evangéliumában fontos hely jut a víznek.
Az inaszakadtról nevezett vasárnapon a jeruzsálemi Beteszda fürdőről hallunk, melynek gyógyvize volt. „Az Úr angyala ugyanis leszállt időnként a tóra, és felkavarta a vizet. Aki a felkavarás után először került a vízbe, az meggyógyult, bármilyen betegségben szenvedett is” (Jn 5,4). Az evangélium szavai szerint Isten ereje működött benne, illetve rajta keresztül. Hatásos volt tehát a víz. Gyógyított. Ám Jézus szava közvetlenül is erőt árasztott és kegyelmet közvetített. Elég volt csupán annyit mondania a harmincnyolc éve betegen fekvő inaszakadtnak, hogy „Kelj föl, fogd az ágyadat és menj!” (Jn 5,8) Liturgikus énekünk szerint: „az inaszakadtat a fürdőtóban szavaddal fölemelted”, s egy másik ének szavaival: „nem a fürdő, hanem a te igéd gyógyította meg”.
A szamariai asszony vasárnapján Jákob kútjához visz el bennünket az evangélium, hogy a pátriárka által ásott kút természetes vizének példáján megértsük a természetfeletti víz fontosságát. A vándorlástól elfáradt Jézus megszomjazott, ezért „leült a kútnál” (Jn 4,6). Szomjas volt az asszony is – meg bizonyára a családja is –, ezért eljött vízért a kúthoz, ráadásul délidőben, hogy az emberek előtt ne kelljen szégyenkeznie. A közöttük kibontakozó párbeszéd ott csúcsosodik ki, amikor Jézus azt mondja: „Aki ebből a vízből iszik, újra megszomjazik. De aki abból a vízből iszik, amelyet én adok, az nem szomjazik meg soha többé, mert a víz, amelyet én adok, örök életre szökellő vízforrás lesz benne” (Jn 4,13–14). Hát persze, hogy ez a víz kellett igazán a bűnben élő asszonynak! Egy énekünk szerint az asszony ezt mondja: „Adj nekem élő vizet, a hit vizét, és felveszem az öröm és üdvösség fürdőjét.”
A vakon született vasárnapjának evangéliumában ismét a gyógyító vízzel találkozunk. Jézus csak ennyit mond a szerencsétlennek: „Menj, mosakodj meg a Siloe tavában” (Jn 9,7). Ő pedig elmegy, teljesíti a parancsot, és látóként tér vissza. Persze itt sem az egyszerű tóvízen múlott a gyógyulás, hanem a Jézusból áradó kegyelmen, amelynek jele, hogy sárral kente meg a vak szemét. De múlott az ember hitén is – aki egy egyszerű mosakodás révén visszanyerte a szeme világát –, amely találkozott a kegyelemmel. Az egyik énekünk ezt adja ajkaira: „Hiszek, Uram, és imádlak téged.” Egy másik pedig ezt mondja róla: „Téged a világ Urának ismert el, és fennen hirdetett.”
Örüljünk a májusi eső arany termést ígérő csöndes záporának, de még jobban örüljünk az Urunkból felénk záporozó kegyelem áradásának!

 

 

Szólj hozzá!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.