Görögkatolikus lelkiség

Bár a pünkösd utáni hatodik vasárnapon a béna ember meggyógyításáról szól az evangélium (Mt 9,1–8), hangsúlyozott szerepet kap benne a bizalom is. Amikor odahozzák Jézushoz a beteg embert, ő a „hitüket látva” ezt mondja neki: „Bízzál, fiam, bocsánatot nyernek bűneid” (Mt 9,2). Nem egyszerűen a hitre szólítja fel, mint Tamás apostolt: „ne légy hitetlen, hanem hívő” (Jn 20,27), hanem ennél többre: bizalomra. Emellett érdekesnek tűnhet számukra az is, hogy Jézus nem azt mondja neki: ha megvan benned a megfelelő bizalom, akkor meggyógyulsz és felkelhetsz a bénaságodból, hanem azt, hogy „bocsánatot nyernek bűneid”. Az akkori időkben azonban ez nem volt furcsa. Az Ószövetség világában ugyanis úgy tartották, hogy a betegség, a szenvedés, a rossz életállapot a bűn közvetlen következménye: az elkövetett bűn és Isten büntetése egyenes arányban áll. Emlékezzünk csak a vakon született emberre! „Ki vétkezett? Ez vagy az ő szülei?” (Jn 9,2) – kérdezték az emberek. Most pedig a hitről és a ráépülő bizalomról van szó, s láthatjuk, hogy mind a kettő megvolt ebben a beteg emberben. Érdemes megfigyelni ezeket a szempontokat az evangéliumi olvasmányban. A hitre épül a bizalom. Elhozták a béna embert Jézushoz. Hogy hányan lehettek, nem tudjuk. Lehet, hogy hord­ágyon cipelték, és négyen voltak. Mindenesetre Jézus „a hitüket látva” fordult a beteghez, akiben szintén meg kellett lennie a hitnek, mert különben nem vitette volna magát Jézushoz. A hit tehát az alapot adja a Jézussal való kapcsolathoz. És ezért mondja neki: „bízzál, fiam”. Milyen szépen fogalmazza meg a hitre épülő bizalmat az egyik liturgikus énekünk: „A hit ezen erősségét bírván (…) bízzatok tehát, bízzatok, Isten népei, mert ő legyőzi az ellenséget.” A hitnél több a bizalom, ami ráhagyatkozást jelent. Jézus minden bizonnyal meglátta ezt a béna emberben, mert máris nem vele foglalkozik, hanem a vele vitába szállókkal. Majd csak a vita végén – a hatalmát kinyilvánítva – gyógyítja meg a beteget, és küldi haza. Milyen jó lenne, ha Jézus bennünk is meglátná ezt a bizalmat, mert ténylegesen ezzel a lelkülettel élnénk, és így lehetőséget adnánk neki erre. Ám a végső elszámolásról, az ítéletről szóló énekünk szellemében bocsánatban is reménykedhetünk: „mi bizodalmunkat beléd helyeztük, habár parancsaidat hanyagságból meg nem tartottuk, de kérünk téged, szánd meg a mi lelkünket”. A hit és a bizalom együtt lehetett meg a béna emberben, és jó, ha bennünk is mindkettő megvan. Nyilván van hitünk, de azért az apostolokkal együtt így fordulhatunk Urunkhoz: „Növeld bennünk a hitet” (Lk 17,5). Nyilván van bennünk bizalom is, de azt is jó növelni magunkban. Tudatosítsuk azt, amiről az egyik énekünkben énekelünk, hogy miként buzdít bennünket feltámadott Urunk: „Bízzatok bennem, most győzedelmeskedtem. Én vagyok a feltámadás, és kivezetlek titeket a kárhozatból.” Nem ez a legfontosabb? Hite és bizalma alapján lelki és testi gyógyulást adott Jézus a béna embernek. Higgyük és bízzunk benne, hogy velük is így tesz! Csak teremtsük meg hozzá az alapot

Szólj hozzá!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.