Bizonyára hallgattam volna és visszatartottam volna minden szavamat a boldogságos assisi férfiról, ha lehetőségem lett volna ehelyett elvezetnem benneteket Assisi káprázatos templomába, melynek falain Giotto megfestette Ferenc életét. Mert ezek a képek nemcsak egy élet tetteit és rendkívüli eseményeit mutatják be, hanem egyúttal lelkes himnuszt is alkotnak, mely a boldogságos férfi szelleméből született. Giotto végtelenül merész és áhítatos művészete alapjában szinte semmi más, mint a nagy dalnok és prédikátor hangjának visszacsengése.”
Giotto di Bondone gótikus-kora reneszánsz képeinek titkát keresem. Miért tetszenek, miért rajongok értük? Egyszerűek, naivak, sematikusak, „nem valóságosak”, sehol a „földi távlat”… — de minden négyzetcentiméterük igaz. Evangéliumi világosság és erő. Talán a kiváló művészettörténész, Lyka Károly érti és elemzi legjobban Giotto alkotásait: „Az arcok sokszor egyformák. Szinte típusok. Nem is ez, hanem egymáshoz való vonatkozásaik, lelkük összefüggése a fontos: a belső ember, akinek lelki hullámzásait taglejtéseiből, kiállásából, mozdulataiból ismerjük meg. (…) Világos és nagy színfoltok kerülnek elénk, a szín halk variációi nélkül. Minden naggyá nő ez összevonások, ez egyszerűsítések révén. (…) Csak néhány nagy elme meri igazi benső vágyait szabadon követni, egy Assisi Szent Ferenc, egy Dante s velük Giotto.”
A misztérium tehát egy szelíd újító művész lelki monumentalitása.