Fogas történet

Egy svájci cég már 1873-ban kérelmezte, hogy a Svábhegyre fogaskerekű vasutat építhessen. A kivitelezési munkákat Cathry Szaléz Ferenc irányította. A völgyi végállomást, valamint az üzemi telepet a háromvágányos mozdony- és kocsiszínnel az Ecce homo réten, a mai Városmajorban alakították ki. Az állomásépületet a Magas-Tátrában szokásos épületekhez hasonló stílusban építették meg. Az utasok kényelmes beszállásának érdekében a peronok szintjét a vágányhoz képest kiemelték, eltérően az akkori vasútépítési szokásoktól. A városmajori végállomásnál közvetlen átszállást biztosítottak a zugligeti lóvasútra, sőt, a menetrendeket is összehangolták. Akkoriban a fogaskerekűn harminc perc volt a legsűrűbb követési idő. Ahogyan egyre inkább benépesült a budai hegyvidék, és növekedett a fogaskerekű vasút forgalma, az üzemeltető elgondolkodott a vasútvonal meghosszabbításán.


A Svábhegytől a Széchenyi-hegyig tartó vonalszakaszt 1890. május 17-én nyitották meg, így a vasútvonal hossza 3,7 kilométerre nőtt. A villamosításra 1929-ben került sor. Erre a vonalra a BSZKRT nyolc új szerelvényt szerzett be. A Rowan-rendszerű szerelvények egy kéttengelyes villamos mozdonyból és egy ahhoz a hegy felől hozzácsatolt, a mozdony alvázára támaszkodó egytengelyes pótkocsiból álltak. A villamos mozdonyok hajtásrendszerének egyik újdonsága az energiavisszatáplálás volt, ami azt jelentette, hogy lejtmenetben akár a hegymenetben fogyasztott energia egyharmadát is képes volt visszatáplálni a hálózatba. A 12 km/h sebességgel közlekedő vonatban hatvannégy ülőhelyet képeztek ki, a hegyoldali kocsiperonon négy, a völgyoldalin pedig hat felcsapható ülést helyeztek el. Ezek a szerelvények 1973. március 15-én közlekedtek utoljára a vonalon, de a BKV a 30-as pályaszámú Ganz mozdonyt és a 40-es pályaszámú pótkocsit megőrizte. A fogaskerekű vonalát teljes egészében 1973 augusztusában újították fel.

S hogy milyen jövő vár a fogasra? A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület a vasútvonal meghosszabbítását tervezi a Széll Kálmán térig és a Normafa irányába. Az elképzelést a BKV és a XII. kerületi önkormányzat is támogatja. Ha minden jól megy, nemsokára új, alacsonypadlós, klimatizált, korszerű járműveken utazhatunk majd. Nem csak nyáron.

Szólj hozzá!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.