Fogas történet

Egy svájci cég már 1873-ban kérelmezte, hogy a Svábhegyre fogaskerekű vasutat építhessen. A kivitelezési munkákat Cathry Szaléz Ferenc irányította. A völgyi végállomást, valamint az üzemi telepet a háromvágányos mozdony- és kocsiszínnel az Ecce homo réten, a mai Városmajorban alakították ki. Az állomásépületet a Magas-Tátrában szokásos épületekhez hasonló stílusban építették meg. Az utasok kényelmes beszállásának érdekében a peronok szintjét a vágányhoz képest kiemelték, eltérően az akkori vasútépítési szokásoktól. A városmajori végállomásnál közvetlen átszállást biztosítottak a zugligeti lóvasútra, sőt, a menetrendeket is összehangolták. Akkoriban a fogaskerekűn harminc perc volt a legsűrűbb követési idő. Ahogyan egyre inkább benépesült a budai hegyvidék, és növekedett a fogaskerekű vasút forgalma, az üzemeltető elgondolkodott a vasútvonal meghosszabbításán.


A Svábhegytől a Széchenyi-hegyig tartó vonalszakaszt 1890. május 17-én nyitották meg, így a vasútvonal hossza 3,7 kilométerre nőtt. A villamosításra 1929-ben került sor. Erre a vonalra a BSZKRT nyolc új szerelvényt szerzett be. A Rowan-rendszerű szerelvények egy kéttengelyes villamos mozdonyból és egy ahhoz a hegy felől hozzácsatolt, a mozdony alvázára támaszkodó egytengelyes pótkocsiból álltak. A villamos mozdonyok hajtásrendszerének egyik újdonsága az energiavisszatáplálás volt, ami azt jelentette, hogy lejtmenetben akár a hegymenetben fogyasztott energia egyharmadát is képes volt visszatáplálni a hálózatba. A 12 km/h sebességgel közlekedő vonatban hatvannégy ülőhelyet képeztek ki, a hegyoldali kocsiperonon négy, a völgyoldalin pedig hat felcsapható ülést helyeztek el. Ezek a szerelvények 1973. március 15-én közlekedtek utoljára a vonalon, de a BKV a 30-as pályaszámú Ganz mozdonyt és a 40-es pályaszámú pótkocsit megőrizte. A fogaskerekű vonalát teljes egészében 1973 augusztusában újították fel.

S hogy milyen jövő vár a fogasra? A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület a vasútvonal meghosszabbítását tervezi a Széll Kálmán térig és a Normafa irányába. Az elképzelést a BKV és a XII. kerületi önkormányzat is támogatja. Ha minden jól megy, nemsokára új, alacsonypadlós, klimatizált, korszerű járműveken utazhatunk majd. Nem csak nyáron.

Szólj hozzá!

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .