Éjszakai híradások

Mennyivel többet mond az omnes: mindnyájan, a fordító szavával: közösen. A zsolozsmában az imádság lényege tömörül, válik a test és a lélek egy akaratává, amikor a névtelen költő ekként figyelmezteti testvéreit: „(…)Az Úrnak édes himnuszokat daloljunk / teljes erőnkből.” A két utolsó szó (viribus totis) képszerű nyelvünkön a tökéletes lefoglaltságé, az értelem és szív harmóniájáé, amely Szent Ágoston Vallomásában „egy változatos, sokalakú és mérhetetlenül kiterjedt élet”. Ezt a hippói püspök az emlékezetre vonatkoztatja: „Nagy ereje van az emlékezetnek (…) riasztó titok, mélységes és végtelen sokrétegűség; és ez a lélek, és ez vagyok én magam.” De nem a szerteágazó lefoglaltság az, ami Isten szabadságának adománya, az örök liturgiában az in memoriam – az emlékezetre hivatkozva? Mi más az imádság, ha nem gyermeki egyszerűséggel kifejezett emlékezés?

Gyermek tudja teljes erővel átadni magát a játéknak, mely kitölti személyisége vágyait. Vajon miért mondhatta a szépség titkának ismerője, hogy boldog költő az, aki megőrzi gyermekkorát? Imádság és költészet így tartozhat össze igazán, és ne csodálkozzunk, ha a spiritualitás a művészet nyelvén adja át történetét a legszebben.

Misztérium és emlékezés az imádságban jelen van, s a bűn kivételével mi nem lehet imádság? A német Novalisra, (1801-ben halt meg, mindössze huszonkilenc éves volt) a pietistának éppen nem mondható Heine úgy emlékezett, hogy „mindenütt csak csodákat látott, kedves csodákat; kihallgatta a növények beszélgetését, tudta minden fiatal rózsa titkát, azonosította magát végül az egész természettel, és mikor ősz lett, és lehullottak a levelek, meghalt.” A novalisi azonosulás a természettel nem föltétlenül panteizmus, ahogyan egyesek a romantika természetlátásáról állítják. Himnuszaiban az éjhez ilyen sorok olvashatók: „(…) villámfényű / csillagnál is ragyogóbb / az a végtelenbe villanó szem, amelyet / bennünk az éjszaka ujjai nyitnak. / Messzebb látnak ezek, mint a leghalványabb is / a fények roppant seregletében. / Nem szorul fényre / az éjszakanyílt szem – / s a szerető szív mélyéig / repül sugára – / s megzendül mondhatatlan / gyönyörűségtől a magas égbolt.” Vallásos, filozófiai tan lenne, amely természettudományok „függvénye”? Nem keresett ez a fiatalember kémiai vagy fizikai magyarázatot titkok törvényeire, hiszen azt mondta, hogyha a látványos technológiában (!) egy lépést előre akarunk tenni, először befelé tegyünk hármat. Ez Novalis „objektív” szemlélete, s ha komolyan gondoljuk, hogy a benső élet a látható-tapintható tárgyakban is egyre inkább keresi a teremtés pecsétjét, a XVIII. századvég német költőjében csak világosabbá vált az antik sejtés: a tárgyaknak is van könnyük. A „végtelenbe villanó szem” képes fényt látni az éjszakákban, jelet, „amelyet ösmersz”, mint az ókeresztény himnuszköltő, Prudentius írja esti énekében.


Békességes köveim, jó hogy itt vagytok körülöttem hulló-lombos teraszon. A jó kávé már aluszik, nincs hát kísértésem, s az éjszaka kőbékességes. Délután hosszan néztem az égi sávokat, sok eső után végre az aranyba mártott szalagot a fejem fölött, míg jobbra szürke felhők inaltak észak felé. Égtájak mozdulatát láttam, s eltöltött a remény: tisztulni fog a hegygerinc, párából a fényre lép, s a kései virágok tarkállata meghosszabbítja az őszi napokat. Egy-egy szajkó még kiszólt az erdő-hallgatásból. Azt kérdeztem, hogy amikor régen erre is jártak remeték, s barlangba burkolóztak, többet tudtak-e az elmúlásról, több volt-e nekik a sűrűség, a bozótos, mint pusztán zsoltárokhoz „tűzött” szent díszlet?

Emlékemben kora nyári éjszaka világlik – csalogánydallal. Kevésszer hallottam az idén a kis, szürke driádokat. Virtuóz trilláikat zenében csak Respighi tudta dallamhidakon követni. Madarak énekéről – madárnyelvről sokan írtak, tudós pontosságukban nincs jogom kételkedni, amint abban sem, hogy derék házőrzők és pásztor ebek „társalgása” értelmezhető szemantikai jelekkel történik. Azon a csalogányos éjszakán nem hiányzott Vivaldi és Messiaen sem, Olivier Messiaen, a párizsi orgonista-komponista, akinek vannak neves magyar tanítványai is. A velencei „rőt hajú pap” barokk-romantikáját abban érzem, amit ő főleg madarak koncertjéből vett át, minő például híres C-dúr versenyműve. A természet „szépségszelleme” e dallamok madár-romantikája, amely átjárja későbbi korok alkotó-fantáziáját is, hiába kisebbíti Sztravinszkij. „Az idő zajgása tőle megjuhászodik”, meghittebbé válik a mulandóság.

Mi tör fel a lélek szövéséből: színből-fényből éjben is, amely sejtelmes és már áldottá teszi a leáldozott napvilágot? Míg hallgattam a csalogányt, feltűnt ifjúságom kedves festője, Camille Corot; hozzám „zarándokolt” ködfátylas erdeivel, tavával, olasz pásztorával, nantes-i hídjával, azokkal az intim tájakkal, melyekről időskorában úgy nyilatkozott, hogy mindig a természetre bízta magát, „ennyi az egész: én az erdők fia vagyok”. Amit látott, a messzeség volt, új festői dimenziók távlatában.

Novalis a természettudományos vásznán át is ugyanazt a vallásos titkot vallotta, amit versművészetével kimondott. A párizsi Szentháromság-templom orgonistája, új hangzatok költője szintén nem hanyagolta el a tudományt: az ornitológiát. Gyermekkorától vonzódott kedvenc madaraihoz, énekük igazi szépségét zongorahangzatokban érezte. Ősi folklórt tanult tőlük. Persze valamiként más szépség ez, mint amit érzékeink szokványos szépségként fogadnak el. Madarak dallamait ő „fantasztikus gondossággal” jegyzi le, „adatközlőit” természeti környezetükbe helyezi. Ezzel igazolja, amit egyik kritikusa érzékenyen észrevesz: – Messiaen madarainak nincs közük Hitchcock ördögi szárnyasaihoz, Messiaen madarai Isten hírvivői. Nála szorosan egybefonódik a hit és a természet iránti bensőséges tisztelet. Rokonságot érez Assisi szentjével. Eszünkbe jut-e Zeffirelli filmjelenete? Ferenc a háztetőkön lépked, kezében éneklő madár. A Római Iskola festőjének, Kontuly Bélának akvarellje is előttem van szerkesztőségünk mátrai házikójából: hazai erdőből az erre járó Francesco madarakhoz szól, velük énekel. Színek, ritmusok a francia zeneköltő titkai az alkotásban; szinesztézia: színes hallás. Gyermekkorára emlékezve írja: „Tizenegy éves lehettem, amikor először a Sainte-Chapelle-ben jártam. Megrendítettek, lenyűgöztek a színek.” És az orgona? Hangszínváltozatok nagy mestere volt a mi Gergely Ferencünk is, aki különös érdeklődéssel tanulmányozta, ismerte Messiaen partitúráit.

Életerő, szín Messiaen művészete akkor is, amikor orgonajátékával lélekmélyig ragadta meg hallgatóit; nem volt benne semmi fölösleges, semmi dekoráció. Kitörő öröm árad kottáiból, ha az egyházi év titok-tartalmát vagy a természet „liturgiáját” énekli elénk.

Felejthetetlen műve az 1941-ben komponált Kvartett az idők végezetére. Mély miszticizmus, átélt katolicizmus járja át, amint valamennyi alkotását; személyes hang mindannyi, az isteni rend ihletése. Élete végéig érezte az univerzum zenében kifejezhető dallamát (ebben Bach testvére), madarak ének-örökségében a tavaszidőt, amikor formálódnak távlatok dallamai.

Az éjszaka itt fejezi be híradását, ballag elfogyó holdjával, de nem fogy el hangjaival Bartók zongoráján.

 

Szólj hozzá!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.