Egyházzenészek öröksége



– Fontosnak tartom, hogy a díj odaítélésekor az egyházzenei működésemet emelték ki, jóllehet az életrajzomban – a felterjesztés részeként – az orgonaművészi pályafutásom mellett szerepelt a tanári munkám is. A Nyugat-magyarországi Egyetem Savaria Egyetemi Központjában a zenei tanszék egyházzene szakán orgonát és egyházzene- történetet tanítok, ami persze szorosan kapcsolódik a hivatásomhoz. Az említetteket mérlegelve, összegezve adták át nekem a díjat. Külön öröm, megtiszteltetés számomra, és egyben az egyházzenei szakma elismerése is, hogy a nevem mellett a belvárosi főplébánia-templom karnagy-zeneigazgatója címet tüntették fel.



– A tavalyi Liszt-év és az idei Engeszer-évforduló fényében, a nagy elődökre visszatekintve hogyan látja hivatását, és ezzel együtt Pest egykori főtemplomának jelenlegi egyházzenei, kulturális státuszát?


– A múlt – Liszt Ferenc és Harmat Artúr személyisége-munkássága – mindig is erős ösztönzésként hatott rám. A tisztséget édesapámtól örököltem, aki negyven éven át volt a főplébánia-templom karnagya. Ő is nagy Liszt-rajongó volt, a Liszt-kultusz életben tartója; csakúgy, mint elődje, Harmat Artúr. Édesapám nála tanult az egyházkarnagy-képző utolsó évfolyamán, aztán 1955-ben betiltották az intézményt. Harmat nagyra értékelte édesapám tevékenységét, így amikor megüresedett a főplébánia karnagyi állása, az ő ajánlásával, pályáztatás nélkül nevezték ki e posztra. Én édesapámon keresztül „belenőttem” a Liszt-kultuszba, ezt próbálom meg folytatni. Annak idején Harmat Artúr Isoz Kálmánnal „fedezte fel” Liszt Via Crucisát, amelynek megkésett ősbemutatójára – Harmat vezényletével – a főplébánia-templomban került sor.

Véleményem szerint Budapest legrégibb temploma nem kapja meg azt a rangot, ami jelentősége alapján megilletné. Idegenforgalmi szempontból nincs igazán jó helyen; a turisták meglátogatják a Mátyás-templomot, a Szent István-bazilikát, de a belvárosi templomba viszonylag ritkán és kevesen jutnak el. Ide leginkább azok jönnek, akik hallottak különleges építészeti-művészi értékeiről. Tehát ez ügyben is sok még a tennivalónk. A zenei programokról ugyanakkor elmondható, hogy – a hagyomány jegyében – egyfajta folytonosságot tükröznek.

– Az elmúlt időszaknak melyek voltak a legemlékezetesebb zenei eseményei?


– Tavaly, a jubileum kapcsán elhangzott Liszt Ferenc összes miséje. A Hungarofest kezdeményezte és szervezte a programot, de mi is részt vállaltunk benne az Esztergomi mise vatikáni változatának bemutatásával, amellyel a Szent Péter-bazilikában is vendégszerepeltünk.

Az év során öt koncerten eljátszottam Liszt orgonaműveit, a rendszeres szolgálat során pedig gyakrabban szólaltak meg Liszt egyházi művei a belvárosi templomban, többek között a Missa Choralis, az Esztergomi mise, a Koronázási mise, illetve a Szekszárdi mise vegyeskari változata.

– Időközben, új feladatként a Budapesti Kórus vezetését is átvette…


– Így van, tavaly februárban kért fel a kórus a karigazgatói feladatok ellátására. Egy hetvenéves múltra visszatekintő, „polgári kezdeményezésből” létrejött, nagy múltú vegyeskarról van szó, amely 2011-ben megkapta a Magyar Örökségdíjat. Közös koncertjeinken túl nagyobb alkalmakkor az egyházzenei szolgálatba is bevonom őket.  

Szólj hozzá!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Magyar Kurír - Új Ember
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.