Bölcsességeink összege

A mai, Y és Z generáció tagjait többek között az jellemzi, hogy számukra a szülők véleménye helyett a barátok és az internet lett a meghatározó.

 

– Az emberi társadalom úgy fejlődik, hogy az új generációk átveszik az elődök tapasztalatát, és újításaikkal továbbfejlesztik azt. Ez sokszor drámai konfliktusok formájában jelentkezik. Manapság azonban inkább a kapcsolatok hiányától szenvedünk. A digitális kultúra elterjedése jelentősen elősegítette a kortárs csoportok kommunikációját. A közösségi fórumokon a fiatalok egymástól szerzik be a problémáik megoldásához szükséges információkat, és nem a szüleiktől vagy a nagyszüleiktől. Úgy érzik, hogy a szüleik nem értik meg őket. Ezért nehezebbé vált a családi és erkölcsi értékek továbbadása is.

 

Nemcsak a fiatalok, de az idősek is változtak. Sokan még akkor is dolgoznak, amikor már unokáik vannak. Ez egy újabb törésvonalnak látszik…

 

– Ezzel a változással is szembe kell néznünk. Napjainkban egész Európában fokozatosan emelik a nyugdíjkorhatárt, s így a nagyszülő egyre kevésbé tud segíteni a családnak. Az is igaz, hogy ma a fiatalabb nemzedék is később vállal gyermeket. Így aztán mire az unoka megszületik, a nagyszülő esetleg már annyira idős, hogy életkora miatt nem tudja kivenni a részét a kicsivel kapcsolatos feladatokból.


A nemzedékek közötti szakadék elsőre áthidalhatatlannak látszik. Mi lehet a megoldás?

 

– Közös gondolkodásra, útkeresésre van szükség. A tradicionális formák helyett az együttműködés új útjait kell kitaposnunk. A legújabb kutatások azt bizonyítják, hogy az adás, a javak és az információk megosztása, a másik érdek nélküli megsegítése velünk született hajlamunk. Ezt a képességünket kell jobban kiaknáznunk korunk megváltozott kulturális követelményeinek megfelelően. Ez nem csupán erkölcsi kötelességünk, hanem evolúciós érdekünk is.

 

A modernség gondolkodását két felfogás jellemezte, melyet Rousseau és Hobbes neve fémjelez. Az első szerint az ember eredendően jó, csak később, a társadalom hatására „romlik el”. Minden rossz a külső befolyásból származik. A másik felfogás szerint az ember egy kis farkas, akit csupán a társadalmi együttélés tud féken tartani. A darwinista biológiai elképzelés és az erre épülő, Adam Smith nevéhez köthető közgazdasági elvek azt sugallták, hogy az ember valójában az erőforrásokért küzdő individuum, aki versenyben áll azokkal a társaival, akik ugyanezeket a javakat szeretnék megszerezni. A kultúrának, az erkölcsnek ebben az összefüggésben az a feladata, hogy ezt a „farkast” megfékezze és kordában tartsa. A nagy kérdés az, hogy miként lehetséges mégis az altruizmus, ha az ember ennyire önző. A válasz régebben az volt, hogy az együttműködés csupán addig tart, amíg az érdekek ezt megkívánják. Ma viszont a tudósok úgy látják, hogy az együttműködés képessége biológiailag van belénk programozva. A fejlett emlősöktől az empátia különböztet meg bennünket. Ez önmagában még nem erkölcsi pozitívum, de rámutat arra, hogy rengeteg jóság van bennünk. Kiváló példa erre, hogy odamegyünk a bajban lévő emberhez segíteni, vagy az is, hogy az ember nem tartja meg magának a táplálékot, hanem megosztja másokkal. Ez utóbbit még a legfejlettebb emlősök, a csimpánzok sem teszik meg. Kultúránkat olyan irányban kell alakítanunk, hogy ez a kölcsönösség jobban teret kaphasson benne.

 

Milyen szerepe van ebben a folyamatban az erkölcsnek, a keresztény értékeknek?

 

– Érdekes párhuzam figyelhető meg a társadalomtudományok terén lezajlott, fent említett fordulat és a keresztény gondolkodás között. A II. vatikáni zsinattal a teológiai gondolkodás egyre jobban felfigyelt arra a különbségre, amely a felebaráti szeretet és a kölcsönös szeretet között van. Az előbbi már az Ószövetségben is megtalálható. Ezt teljesíti be Jézus, viszont ad mellé egy új parancsolatot is. Miben áll ez az újdonság? Abban, hogy a „szeressétek egymást” parancsa magában hordozza a kölcsönösséget is. A kereszténység nagyon sok szimbólumot használ, de létezik egy ősszimbólum, amely láthatóvá teszi a Krisztust követőket: az, hogy szeretik egymást. A felebaráti szeretet alappéldája, az irgalmas szamaritánus egy nagyon fontos keresztény erényről tanít. Ám a kölcsönös szeretet esetében az jelenti a többletet, hogy ott a szeretet áramlását figyelhetjük meg. Adunk is, de kapunk is. Sok keresztényt, helyesen, arra neveltek, hogy altruistaként önzetlenül adjon. De az is rendkívül fontos, hogy megtanuljunk elfogadni is.

 

Hogyan értelmezhetjük ezt a családra vetítve?

 

– Hadd mondjak erre egy példát, mellyel kutatásaim során találkoztam. Az egyik – egyébként keresztény – családban az egyetemista gyermek taníttatása miatt az apa túlórát vállalt, de erről nem beszélt. A pluszterhek azonban feszültséget okoztak, gyakoriak lettek az összeszólalkozások. A gyerek ezt észrevette, és a gondokat enyhítendő különórákat adott, ami újabb feszültségeket hozott létre. Az apa úgy értelmezte a lánya lépését, hogy az önállóskodni akar, nem fogadja el a segítséget, a gyerek pedig nem értette, miért baj, ha ő is hozzátesz a közöshöz. Itt láthatóvá válik, hogy miért lenne szükség új magatartásmintákra. A kölcsönös szeretet arra sarkall, hogy beszéljük meg egymással a problémákat, jussunk egyetértésre, és erre alapozzuk a cselekvésünket. Egyfajta családi kupaktanácsra van szükség, ahol mindenki – akár már a kicsit nagyobb gyerekek is – megbeszélik a családot érintő ügyeket. Nagyon sok mindenről szó van a családban, ám még több minden kimondatlan marad. Meg kell találni annak a módját, hogy őszintén, egymás iránti felelősséggel beszéljünk mindarról, ami bennünket érint. Sok család anyagi problémáira is ez lenne a megoldás.

 

Mit mondhatunk a fiatal családok és az őket támogató szülők kapcsolatáról?

 

– Itt is a kölcsönösség mintáit kell keresnünk. A szülők segítsége sok esetben nem teljesen önzetlen. Aki időt, pénzt vagy tanácsot tud adni, az legtöbbször megpróbál befolyást gyakorolni a másikra. Teljesen jó szándékkal. Az idősebb nemzedék sokszor nemcsak azt várja el, hogy kikérjék a tanácsát, hanem azt is, hogy fogadják meg, amit javasol, s ezáltal irányító szerepet kapjon a családban. Egy brit szociológus a „nem irányító együttműködés” kifejezést használja annak a magatartásnak a leírására, amelyre szükség lenne. Ha szülőként elfogadom, hogy akkor adjak tanácsot, amikor azt kérik, s ha nem akarom mindenáron befolyásolni a gyermekemet a családjával kapcsolatos döntésekben, akkor azzal kockázatot is vállalok. Attól, mert a gyerekeim nem úgy irányítják az életüket, ahogyan azt helyesnek tartanám, még biztosíthatom őket a segítségemről, s lelki és fizikai értelemben is lehetek a támaszuk.

 

Létezik itt valamilyen keresztény többlet?

 

– II. János Pál azt mondja, hogy az egyháznak – és benne a családnak – a közösség iskolájává kell válnia az új évezredben. „Közösségi lelkiségről” beszél, olyan útról, amely az embert az életszentség felé vezeti. E szerint tehát a közösség, a kölcsönös szeretet, Jézus saját parancsolata „szentté” tud tenni bennünket. Akik így élnek, azoknak Jézus megígérte jelenlétét: „Ahol ugyanis ketten vagy hárman összegyűlnek az én nevemben, ott vagyok közöttük” (Mt 18,20). Ilyenkor megtapasztalhatja a család, hogy problémáira olyan megoldásokat talál, amelyek meghaladják az anya és az apa bölcsességének összegét. Így lesz Jézus az igazi családfő!

Szólj hozzá!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.