Belső csend

A második korszak Teológus Új Szent Simeon nevéhez köthető. Ő a szigorú szerzetesek, a sztuditák monostorában nevelkedett. Szerette a magányt. Látomásai is voltak. Azt hirdette, hogy szükséges a Szentlélek birtoklásának tudatossága. Ezt egyszerű példával magyarázta meg: ha testünket érezzük, mennyivel inkább kell éreznünk lelkünkben a kegyelem jelenlétét. Rávilágított a szemlélődés céljára is, ami szerinte nem más, mint a keresztség „energiájának” újbóli megtalálása.


A harmadik szakasz Sinaita Szent Gergellyel veszi kezdetét, aki a XIV. században érkezett az Áthosz hegyére, s ott terjesztette a szemlélődést. Elődeihez hasonlóan ő is kinyilvánította, hogy a keresztény ember a kegyelem tudata nélkül olyan, mintha csak holttest volna. Az őt követő Áthosz-hegyi hészükhaszták különböznek elődeiktől abban, hogy új „módszert” kezdtek terjeszteni. Az eddigi, a hagyományok által megszentelt út a szemlélődéshez a parancsok teljesítése volt. Most azonban „feltalálták” a könnyebb, a „tudományos” hészükhaszta módszert, amely valójában Nikefor szerzetestől származott, aki A szív józanságáról és őrzéséről című művet írta.

A módszerről szóló bevezetőjében a szerzetes a figyelem és az imádság közötti kölcsönös kapcsolatról ír. Azután a figyelem és az imádság három módját fejti ki. Az első fokban az imádkozó ember az emlékezetét és a képzeletét használja. Emberi gyöngesége miatt azonban így még könnyen tévedhet. A második fokban már elhagy minden érzéki dolgot. Ám még ekkor sincs teljes nyugalma, mert zavarják a rossz és szétszóródó gondolatok. Végül a harmadik fokban az imádkozó személy elhagy minden külső dolgot, és egyedül a szívére összpontosít. A szívnek viszont tisztának kell lennie ahhoz, hogy a módszer hatásos legyen. Nikefor ezután a lelki józanság nagyon lényeges szempontját fejti ki, és hozzáad egy egészen új dolgot. Ez pedig a Jézus-ima gyakorlati módszere. Fizikai megvalósításában két fő elemre helyezi a hangsúlyt. Az egyik a szívre való figyelés, sőt teljes összpontosítás. A másik pedig Jézus nevének segítségül hívása. A kettő együttes alkalmazásából születik a Jézus-ima. Az újabb keleti lelki írók óvnak attól, hogy a fizikai módszert: a szívre való összpontosítást és a lélegzés szabályozását valamiféleképpen az indiai jógával hozzák rokonságba. Ugyancsak figyelmeztetnek arra is, hogy a közben érzett fizikai melegséget nem szabad természetfelettinek tartani, mivel valójában természetes hatásról van szó.

Szólj hozzá!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Magyar Kurír - Új Ember
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.