Barátságban a szentekkel

Megünnepeltük és liturgikus életünkben megjelenítettük Jézus Krisztus teljes húsvéti misztériumát. A nagyböjti szent időszakban felkészülhettünk erre. A húsvét fényes ünnepén és annak negyvennapos utóünneplése folyamán teljesen átélhettük azt. Pünkösdkor fogadhattuk a Lélekárasztó kegyelmet, hogy segítsen belőle élnünk. És íme, a pünkösd utáni vasárnapon – amikor kezdetét veszi a liturgikus év egy csendesebb időszaka – a szenteket állítja szemünk elé egyházunk. Megmutatja, hogy érdemes követnünk őket, mert ők már célba jutottak: megdicsőült állapotban vannak; példát adnak arról, hogy ez számunkra sem elérhetetlen cél; segítenek nekünk abban, hogy valóban elérjük e legfontosabb célunkat. Jó barátságban lenni a szentekkel.


Mi tehát „görög módra” nem az őszi halottak napjához kötődve ünnepeljük a „mindenszenteket”, hanem ilyenkor, a nagy ünnepek után. Ekkor templomi ünneppel emlékezünk meg róluk. Ámde – hogy a velük való barátságunk meg ne kopjék – naponta is emlegetjük őket. Mégpedig nem is kevés alkalommal. A szertartásokat lezáró, úgynevezett elbocsátó imádságban mindig jelen vannak, mint ahogy az ekténiák végén, a papi fennhang előtti könyörgésben is.
A bizánci egyház még ma is tartja az ősi hagyományt, hogy napi zsolozsmáját nyolc istentisztelet alkotja (még ha ezt nem is tudjuk teljes egészében elvégezni). Ehhez járul a napi szent liturgia. Így tehát az elbocsátóban összesen kilencszer emlegetjük a mindenszenteket. Ez az ima Krisztus Urunkhoz szól, a mi „igaz Istenünkhöz”, akitől a legfontosabbat kérjük: üdvösségünket. S ehhez igénybe vesszük a szentek közbenjáró segítségét is. Első helyen a legszentebb Istenszülőét, majd a napi szentét. Végül pedig így zárul az imádság: „Minden szenteinek esedezései által könyörüljön rajtunk és üdvözítsen minket, mint jóságos és emberszerető.”

Az ekténiák (párbeszédes könyörgések) – amelyekből összességében igen sok van szertartásainkban – végén „Krisztus Istenünknek ajánljuk” nemcsak önmagunkat, hanem egymást és egész életünket is. S amikor ezt tesszük, az Istenszülőt „minden szentekkel együtt” említjük, vagyis hívjuk segítségül, hogy e felajánlásunk minél teljesebb legyen, s minél biztosabb az üdvösség felé vezető utunk.

Említést érdemel még – amit máshol érdemes majd bővebben is kifejteni – az a tény is, hogy a reggeli istentiszteletben, illetve a nagy ünnepek előtti lítiában az úgynevezett Üdvözítsd ekténiában a szenteket mind csoportosítva, mind pedig név szerint említjük és segítségül hívjuk. Érdemes jóban lenni velük, hogy segítsenek az üdvösség felé való zarándoklásunkban!

Szólj hozzá!

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .