Az „itt és most”-ban

Az sem igaz, hogy mindenképpen el kell kerülnünk a negatív érzéseket és gondolatokat, mert – paradox módon – minél inkább távol akarjuk tartani magunktól ezeket, annál erősebbé válnak. Ismerjük a kísérletet, melyben azt kérik a résztvevőktől, hogy pár percig ne gondoljanak a nagy fehér medvére. Ilyenkor természetesen csak egy nagy fehér medvére tudnak gondolni… Ugyanez történik velünk akkor is, ha arra gondolunk, hogy nem akarunk szorongani. Ha ezt mondogatjuk magunkban, azzal éppen a szorongásunkat erősítjük. Tehát, ha görcsösen szeretnénk boldogabbak lenni, már meg is növeltük a boldogtalanság valószínűségét. Nem állítom, hogy az efféle könyvek miatt boldogtalanabbak az emberek, de néha visszaüthet az üzenetük.

Mire föl manapság ez a nagy boldogságőrület? Vajon ez kifejezetten XXI. századi társadalmunk sajátossága? S ha igen, mi válthatja ki?

– Talán az individualizmus előretörése, és az, hogy mivel sokan valóban nem elégedettek az életükkel, egyfajta igény teremtődött a boldogságkeresésre. Biznisz lett belőle: boldogságtréningeket és boldogságworkshopokat tartanak világszerte. Ezért fontos, hogy amikor az ember azt érzi, hogy valami nem stimmel, és változtatni szeretne, de segítséggel, akkor a megfelelő szakemberhez forduljon. Rengetegen vannak ugyanis, akik – az angyalozástól a kristályterápiáig – olyan módszereket alkalmaznak, amelyek tudományosan nem megalapozottak, és egyáltalán nem bizonyított, hogy működnek. Sokan úgy gondolják, csak a gyenge ember fordul pszichológushoz. Ez azonban nem így van: igenis erősnek kell lenni ahhoz, hogy valaki szembe merjen nézni önmagával.

Lehetséges, hogy nemritkán gondolataink és érzéseink, vagyis voltaképpen mi magunk állunk a boldogságunk útjában?

– Elménk bizonyos tulajdonságai valóban megnehezíthetik a boldogságunkat. A kutatások azt igazolják, hogy gondolataink közel fele a múltban vagy a jövőben jár, s csak a fennmaradó másik fele foglalkozik a jelen pillanattal. Elménk gyakran értékel: mindent vagy jónak, vagy rossznak minősít. Egyik legfőbb vonása az is, hogy folyton sztorikat gyárt, s végül úgy érezzük, tényleg megtörtént, amit a fejünkben leforgattunk, és a történet által kiváltott, legtöbbször negatív érzelem tudatosul bennünk. Érzelmeink értékelése kiváltképp nem szerencsés. Szakítás után például az ember lehangolt, s ilyenkor ez normális lelkiállapot. Úgy hívjuk: „tiszta” szenvedés. Ám ha valaki bírálni kezdi magát ezekért az érzéseiért, valahogy így: „nem helyes, hogy így érzek, nem kellene kedvetlennek lennem, hiszen annyi lány vár még rám, és nem is szerettem őt igazán”, akkor a szenvedésnek egy újabb rétege rakódik az eredeti érzésre. Ezt hívjuk „piszkos” fájdalomnak. A cél, hogy ezt ne alakítsuk ki magunkban. S ezen a ponton kerül elő a kontroll kérdése. Sokszor nemcsak a környezetünket, de a belső világunkat is megpróbáljuk irányítani. Ez azonban nem megy, már csak a „ne gondolj a nagy fehér medvére” törvényszerűség miatt sem, meg azért sem, mert nemritkán a hosszú távú segítséget korántsem nyújtó alkoholhoz, droghoz nyúlunk. Érzelmeink kontrollálása helyett inkább egy elfogadó, befogadó attitűdöt kellene magunkra vennünk, tudva azt, hogy a viselkedésünket igenis mi irányítjuk. Ha elfogadjuk, hogy szorongunk, az nem azt jelenti, hogy hazaérve beülünk a kuckónkba, és átadjuk magunkat a szorongásnak, hanem azt, hogy a rossz érzéseink ellenére is elmegyünk társaságba, vagy olyan dolgokat teszünk, amelyek egyébként fontosak nekünk. Nem a negatív érzések elnyomásán kell tehát dolgoznunk, hanem azon, hogy ezek jelenlétében is hatékonyan működjünk. Ha megpróbáljuk elfojtani kellemetlen érzéseinket, azzal csak azt érjük el, hogy egyre tartósabbá válnak, s így végül megakadályozhatják, hogy úgy viselkedjünk, ahogyan számunkra értékes volna. Míg ha feladjuk az ellenük folytatott küzdelmet, akkor előbb-utóbb a szorongásunk is csökkenni fog.


Tudnak-e a gondolataink önbeteljesítő jóslatként működni? Előfordulhat, hogy életre hívunk egy-egy bennünk élő félelmet?

– Gondolatainknak nincs hatásuk a külső valóságra. Magatartásunkat meghatározhatják ugyan, de csak akkor, ha elhisszük, hogy többek, mint egyszerű gondolatok. Az elménk olyan, mint egy televízió, amelyben jönnek-mennek a képek, a hangok. Nem kikapcsolnunk kell, hanem megtanulnunk függetlenné válni tőle. Elfogadni, ha félelem van bennünk, és tudatosítani, hogy ez csak egy érzés. Belső élményeinket nem szabad összekevernünk a valósággal, érdemes egy kicsit hátrébb lépni tőlük.

Itt léphet be a képbe a tudatos jelenlét gyakorlása, mellyel a könyvében foglalkozik. Mi ez voltaképpen?

– A figyelmünknek az „itt és most”-ra irányítása. Ez azt jelenti, hogy szándékosan a jelen pillanatra figyelünk, és befogadjuk a minket érő élményeket, kíváncsisággal tekintünk rájuk.

Nem történhet meg, hogy minél inkább az „itt és most”-ban akarunk maradni, annál inkább nem fog menni, és elkalandoznak a gondolataink? Eszünkbe jut, amire nem szeretnénk gondolni, s már meg is próbáljuk elfojtani, ami – mint mondta – nem jó stratégia…

– Persze, a tudatunk hajlamos a vándorlásra, s miközben az elménket igyekszünk az „itt és most”-on tartani, óhatatlanul el fog kalandozni. Ez azonban nem baj, csak az a fontos, hogy észrevegyük: eszünkbe jutott, aminek nem kellett volna. Ilyenkor gyengéden tereljük vissza a figyelmünket a jelen pillanatra, anélkül, hogy küzdenénk a bevillanó gondolattal. Így aztán nem marad figyelmi kapacitásunk történeteink továbbszövésére.

Pontosan hogyan gyakorolható a tudatos jelenlét? És mi a legfőbb hatása?

– Ez a megközelítés független mindenféle világnézettől, vallástól, filozófiától, nem más, mint a figyelem irányításának egy módja. Bármilyen hétköznapi tevékenység közben megélhető, nem kell életmódot váltanunk a gyakorlásához. Csak ki kell választanunk azt a tevékenységet, amelyet kedvelünk, és mindennap végzünk, legyen ez a zuhanyzás vagy a kávézás, és közben tudatosan kell figyelnünk a víz érintésére vagy a kávé illatára. A legizgalmasabb talán az, hogy a tudatos jelenlét gyakorlásának jelentős neurobiológiai hatásai vannak. Már néhány hónap után átalakulhat az agyunk működése: olyan területek válnak aktívvá, amelyek például az empátiáért vagy a kommunikációért felelősek. Olyan ez, mintha elmennénk gyúrni, és a rendszeres edzéstől épülnének az izmaink.

Sokan azt gondolják, hogy ha például nagyobb házuk lenne, boldogabbak lennének. Mikor aztán meglesz a nagyobb ház, mégsem boldogok. A boldogság tehát nem a körülményektől függ. De vajon mitől? Sokak szerint a hit adhat igazi örömet, bár az is igaz, hogy a nem hívők között is szép számmal vannak olyanok, akik már első ránézésre is elégedettek. Mi lehet az, ami bennük megvan, másokban viszont nincs?

– A hit egyfajta értelmezési keretet ad, melybe bele tudjuk helyezni mindazt, ami velünk történik. Biztonságot nyújt, jó tudni, hogy értelme van annak, ami velünk és bennünk zajlik. Így a hit valóban fontos a boldogsághoz, ahogyan a másokhoz való kapcsolódás is. Mindnyájunknak párra, családra, közösségre van szükségünk, ettől valóban elégedettebbek leszünk. S van itt még valami: a tevékenységeink, az, hogy mivel töltjük a napjainkat. Tudjuk, hogy az érzelmeink befolyásolják a viselkedésünket, de ez fordítva is működik: a viselkedésünk hatással van az érzelmeinkre. Egyes aktivitások javítják, mások rontják a hangulatunkat.

Nem hagyhatom ki a kérdést: Ön boldog?

– Alapvetően jól érzem magam a bőrömben. Persze az én hangulatomban is vannak hullámzások, mint mindenki máséban. De úgy érzem, jó irányba halad az életem, s talán ez a boldogság legjobb definíciója. Nem az, hogy milyen gyakran érezzük jól magunkat, hanem az, hogy jelentéssel teli, tartalmas életet élünk.

 

Szólj hozzá!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.