Átváltozás

Valamikor régen a képregény szórakoztató műfaj volt. Népszerűségét egyszerűségének és a könnyen értelmezhető történetnek köszönhette. A karakterek sem voltak túlbonyolítva, általában elsőre tudhatta mindenki, hogy egy-egy szereplő melyik oldalon áll. A rajzok által megteremtett képi világ a filmgyártás fellendülésével természetes módon került a mozivászonra, megtartva a képregény eredeti célját: elvarázsolni a publikumot. Az idő múlásával a filmadaptációk egyre komolyabbá váltak. Ezen az úton az egyik legnagyobb lépést Christopher Nolan Batman-trilógiája tette meg. S bár A sötét lovag filmek komorabbak lettek a megszokottnál, a képregény lényegi elemeit megtartották. Todd Phillips filmje azonban szinte minden szempontból szakít a gyökereivel.
A Joker az eredettörténetek közé tartozik, hiszen Batman ősi ellenfelének fölemelkedését – helyesebben alászállását – meséli el. Arthur Fleck (Joaquin Phoenix) bohócként dolgozik. Munkája ebben az esetben igen távol áll a színvonalas nevettetéstől, sokkal inkább szánalmas bohóckodást jelent. Arthur nem találja a helyét a világban, lépten-nyomon megalázzák, ráadásul úgy tűnik, az észosztásnál csak egy kis csupor volt nála. („Az elmebetegekkel az a baj, hogy folyamatosan úgy kell tenniük, mintha nem lennének azok” – írja a naplójába.) A legfőbb problémája mégsem ez, hanem a kényszeres nevetése: ha valami trauma éri, rátör a görcsös nevethetnék, ami sehogy sem akar abbamaradni. Élete akkor jut el a mélypontra, amikor kirúgják az állásából, és felszámolják azt a szociális gondozói hálózatot, ahonnan a gyógyszereit kapta.
A film képi világa a 60-as, 70-es éveket idézi. Az alkotók tudatosan repítenek vissza bennünket ebbe az időszakba, hiszen a miliő remekül ráerősít a történetre. Ami egyébként a legkevésbé sem hasonlít a képregény-adaptációk szerkezetére. Akciójelenetek csak elvétve fordulnak elő – igaz, ezek igencsak brutálisak –, így sokkal több idő jut Arthur lelkivilágának és metamorfózisának bemutatására. A film lépésről lépésre halad előre, ám ez a lassúság egyáltalán nem unalmas, sőt, a vége felé úgy érzi a néző, hogy pattanásig feszültek az idegei.
Jokert már több filmben láthattuk, így azt is tudjuk, hogy mi tette őt olyanná, mint egy bohóc. A legismertebb verzió szerint beleesett egy tartály vegyi anyagba, amely azon túl, hogy kifehérítette a bőrét és zölddé változtatta a haját, olyan mosolyt forrasztott az arcára, amit tényleg soha nem lehet letörölni. A szörnybohócot eljátszotta már Jack Nicholson, Heath Ledger és Jared Leto is, ám Phoenix mindegyiküket felülmúlta. Ő egészen lenyűgöző alakítást nyújt, ami azért is érdekes, mert az imént említett kiváló színészekről tudjuk, hogy az átlagosnál jobban elmerültek e szerep mélységeiben. Phoenixnek annyival volt náluk nehezebb dolga, hogy nem egy velejéig gonosz embert kellett eljátszania, hanem egy szerencsétlent, aki – maga sem tudja, hogy miként – egyszer csak a pokol mélységes mély bugyrában találja magát. Az más kérdés, hogy a végén már egészen jól érzi ott magát.
Arthur meg van győződve arról, hogy nagyszerű komikus. Nem veszi észre, hogy az emberek nem a viccein nevetnek, hanem rajta. Csak akkor kezd derengeni neki valami, amikor Murray Franklin (Robert De Niro) meghívja őt élő show-műsorába, csupán azért, hogy kigúnyolja. Az anyjánál lakó Arthur ugyanakkor rettenetesen magányos. Bár nagyon szeretné becserkészni a szomszédnőjét (Zazie Beetz), igen bizonytalan, hogy sikerül-e, mivel a valóság és a képzelet ebben az esetben is összekeveredik benne. „Csak én érzem úgy, vagy tényleg mindenki megőrült?” – kérdezi egy szociális munkástól, nem alaptalanul. Gotham, a modern nagyváros fuldoklik a szemétben, nem tudnak mit kezdeni a patkányokkal, és a társadalom is széthullóban van. A polgármesteri posztra pályázó Thomas Wayne (Brett Cullen) fellépése pedig csak olaj a tűzre. Bruce Wayne, a későbbi Batman apja ugyanis a szegényebbeket szánalmas bohócoknak nevezi. Arthur kaotikus belső világa egy darabig párhuzamosan fut a maga körül tapasztalt zűrzavarral. Egy ponton azonban a kettő metszi egymást – és akkor elszabadul az anarchia és a káosz.
A Joker mindemellett fölvet egy érdekes kérdést: Vajon miért van az, hogy a rossz érdekesebb a jónál? Pontosabban: Miért a gonosz megformálását tartják a színészek az igazi kihívásnak? Egyes vélemények szerint Heath Ledger oly mértékben belemerült Joker lelkivilágába, hogy igazából soha nem tudott kivergődni onnan. Jared Leto a való életben is gonoszkodni kezdett, csupán azért, mert úgy érezte, a hiteles alakításhoz ez is hozzátartozik. Joaquin Phoenix nem csak az arcának rezdüléseivel, aprólékosan megformált mimikájával, hanem testének minden mozdulatával játszik. Így alakul át a szemünk láttára a nevetséges és nyomorult Arthur gátlások nélküli Jokerré; így lesz fokozatosan egy szánalomra méltó, komoly lelki problémákkal küzdő emberből számító, pszichopata őrült. Úgy tűnik, nem csak a színészek tudják sokkal jobban, hogy miként lesz valaki gonosszá. A nézőket is inkább ez érdekli, nem pedig az, hogy mi tesz bennünket jobb emberré. Pedig ez az átváltozás legalább annyira izgalmas feladat.

Szólj hozzá!

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .