A szerep jön, és megtalálja az embert

Sztankay István február 8-án lett a Nemzet Színésze, miután a címet birtokló kollégái őt választották be körükbe Garas Dezső halála után. A díjátadás előtti napon a kezdetekről, a családról és a színjátszásról beszélgettünk vele.
 
– Édesapám és nagyapám is görögkatolikus pap volt. Nagyapám Dámócon volt parókus. Édesanyám tanítócsaládból származott. Ő Bártfán született. Sátoraljaújhelyen találkozott apukám és anyukám. Nagy szerelem volt, a házasságukból nyolc gyerek született, én voltam az utolsó. A felnőttkort sajnos csak hárman értük meg egy nővéremmel és egy bátyámmal. Mára csak ketten maradtunk Ágival. Gyerekkoromban orgonáltam, ministráltam. Az én fejemben is megfordult, hogy pap legyek. Végül mégis a színészetet választottam: Thália papja lettem.

– Kik vagy mi egyengette ebbe az irányba? A családja nem ellenezte?

– Rám bízták a döntést. A művészet szeretete jellemezte a családunkat, mi ebben nőttünk fel. Apai ágon több rokonom is művészi pályán tevékenykedett. Nagybátyánk, Laurisin Lajos a háború előtt tenorista volt az Operaházban. A testvére, Laurisin Miklós a Zeneakadémián tanított. Laurisin Irén, a nagynénénk koncerténekesnőként volt ismert. Unokabátyám, Tarlós Endre színész volt a Madách Színházban. Én pedig már gyerekként sokat szavaltam. Nagyon szerettem a verseket. Még a főiskola előtt Rózsahegyi Kálmán színiiskolájába jártam.

A testvéremmel, Ágival sokat jártunk moziba. Hazaérve nemegyszer eljátszottuk apunak és anyunak, amit láttunk. Édesapánk kis rögtönzött előadásunk után időnként nyugtázta is: „Na, ebben nem lehetett rossz az Ingrid Bergman…”

Ami végképp eldöntötte a sorsomat, az is egy moziélményhez fűződik. A Margit körúton volt a Május 1. mozi, és Ágival elmentünk megnézni a Hamletet. Laurence Olivier játszotta a dán királyfit. Fantasztikus volt. A szovjet filmek után láthattunk végre egy filmet Angliából, a világ legnagyobb színészével! A moziból kifelé jövet nem tudtunk megszólalni. A Bem térnél végül annyit mondtam: „Színész akarok lenni.” Azt hiszem, a Jóisten rendezte így, hogy Olivier Hamletje indított el végérvényesen ezen a pályán. És az sem véletlen, hogy ő szintén papgyerek volt. Később megkaptam egy fényképét, Angliában dedikáltatták nekem. Ezzel a mondattal nyújtotta át annak, aki hazahozta: „Az anglikán pap fia küldi a magyar pap fiának.” Végig elkísért ez a kép. Lógott kint öltöző falán, a lakásomban, aztán vittem magammal előadásra is, kabalának.

– Az ötvenes években járt a Színművészeti Főiskolára. A származása nem jelentett hátrányt?

– A főiskolán már nem. De nem volt könnyű bejutnom. Csak harmadjára sikerült, 1957-ben. Érdekes, hogy aztán abba az osztályba, ahová felvettek, rajtam kívül még két lelkészfiú is bekerült. 1961-ben végeztünk. Jó osztály voltunk. Utána a Miskolci Nemzeti Színházhoz kerültem két évre.

– Rögtön egy nehéz szereppel, ugyanakkor nagy sikerrel kezdődött a pályája…

– Igen, Bertolt Brecht Állítsátok meg Arturo Uit! című darabjában játszottam. A címszereplőt, tulajdonképpen Hitlert alakítottam benne. A darabot Pesten is bemutattuk, és lelkesedéssel fogadták. Helene Weigel, Brecht özvegye is megnézte. Érdekes, hogy a pályám elején eljátszottam Hitlert, aztán később Sztálin „bőrébe” is belebújtam. Kálvin Jánosként pedig máglyára „kellett” küldenem a legjobb barátomat. Jobban szerettem a lírai szerepeket. De ha egy szerep jön, és megtalálja az embert, akkor a színész már nem válogat.

– Szép sikerei mellett kudarcok is érték?

– Eleve azt, hogy csak harmadjára vettek fel a főiskolára, nem volt könnyű feldolgozni. Az már megedzette az embert. Szerencsére a nagy bukások elkerültek. De a Major Tamás által rendezett Rómeó és Júliát nevezhetjük kudarcnak. Major meglehetősen keményre formálta Júlia alakját – Törőcsik Mari alakította. A nézők tetszését az sem nyerte el, hogy a Montague-k és a Capuletek gumibottal támadtak egymásra. De ez már csakugyan régen volt. Természetesen voltak olyan darabok is, amelyekről a bemutató után már érezni lehetett, nem lesz nagy siker. Azokat rövid időn belül le is vettük a színről.

– Soha nem verte nagydobra, de nem is hallgatta el, hogy hívő ember. Nehéz volt megmaradni a hitében?

– Amikor elindultam a pályán, édesapám azt mondta: „Ne dicsekedj velem, de ne is tagadj le!” Ezt a mondatot nemcsak apámra, a hitemre is vonatkoztattam. Aczél György mindenáron szeretett volna a pártban látni engem. Nem álltam kötélnek. Egyszer azt mondta nekem: „Így nem lesz ám Kossuth-díj!” Neki sem tudtam egyebet mondani, mint azt: istenhívő vagyok. De a színészi pályán nem volt emiatt bántódásom. A kollégák tudták, honnan jövök. És köztük is voltak, akik nem tagadták meg a hitüket.

– Fia, Ádám ismert újságíró, lánya, Orsolya viszont követte a színészmesterségben…

– Nagyon büszke vagyok mindkettőjükre. Orsikám Zalaegerszegen játszik. Szerepeltünk is együtt a Karinthy Színházban.

– Milyen érzés volt?

– Nagyon izgultam érte, ő pedig remek volt. Úgy játszottam, hogy közben csak őt néztem.

– Másfél éve nem lép már színpadra. Nem volna jó még játszani?

– Dehogynem, ám az igazság az, hogy nehezen tanulok már szerepet. Nem ugranak be olyan könnyen a mondatok. Annyi mindent mondtam, szavaltam, tanultam az életemben. Lehet, hogy itt van az ideje, hogy egy kicsit felejtsek is…

Szólj hozzá!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.