A sokjelentésű hitről

Hinni ilyen értelemben alapvető és ősi emberi vonás. A hit jelen van a szülő és a gyermek, a felnőtt és a fiatal, a mester és a tanítvány viszonyában – de olykor még abban is, ahogyan önmagunkra, életünkre, céljainkra tekintünk. Bródy János A hitetlenség átka című dalában ezért is visszhangozza a refrén: „Nem lehet, nem lehet / értsétek meg, nem lehet / Hit nélkül sem alkotni, / sem élni nem lehet.” Igen, a hit lételemünk – még a hitetlen ember esetében is, aki (bár teljes tapasztalati bizonyossága soha nem lehet efelől) úgy véli, nincs miben, kiben hinnie. A hit valamiképpen kiegészíti érzelmeinket, tudásunkat, gondolkodásunkat, olyan terepe emberségünknek, ahol mindig jelen vannak a „fehér foltok”, a fel nem térképezett valóságok. A hit egyszerre múlt (személyes tapasztalat, megértés, megragadottság) és jövő (útnak indulás, odafordulás, titok). A miénk, de egyszersmind túl is nő rajtunk, megnyit bennünket.

 

Hiszen a hit valami módon éppen ebben a megnyílásban mutatja meg igazi természetét. Wolfhart Pannenberg, a neves német filozófus és teológus írja, hogy az ember – szemben minden más élőlénnyel – képtelen megelégedni a környezetével, azzal, hogy az ösztönei kielégülnek, hogy létfeltételei teljesülnek. Mindig tovább kérdez, hiányérzete van, s odafordul valami felé, ami szüntelenül visszább húzódik előle. Az ember „végtelen ráutaltságában mindig is föltételez egy, e ráutaltságnak megfelelően végtelen, (…) túlonnani vis-à-vis-t, s teszi ezt minden lélegzetvételkor, akkor is, ha megnevezni nem tudja”. Ez a ráirányulás szüli meg a vallásokat, ez a ráutaltság téteti fel a filozófusok nagy és végső kérdéseit – ebben látjuk meg a természetes hitet, amely az emberi lét velejárója.

Ugyanakkor a bibliai hit (bár megőrzi ezeket az emberi vonásokat) valami többel, mással ajándékozza meg a hívőt: szíve az, hogy maga a végtelen fordul az ember felé. A természetes emberi megnyílásra, kérdezésre válasz érkezik, mégpedig nem egyszerűen „odaátról”, hanem egyszersmind „onnan belülről” is. Ez a nagy ágostoni tapasztalás: teremtmények vagyunk, rajtunk a Teremtő ismertetőjegye. A meg nem nyugvás, a keresés, a hiány csak benne lel nyugalomra, megtalálásra, teljességre. A bibliai hit megragad bennünket: „Magadnak teremtettél, Uram, minket, s mi a tieid vagyunk.” Amíg a természetes hit világában ez egyfajta intuíció, sejtés, addig a Szentírás hitében bizonyosság: Ábrahám így érti meg, hogy az Úr az ő Istene, ő pedig az Úré; Mózes ezáltal mutatja meg a történelmi események sodrában, hogy a nép a Mindenhatóé, a Hatalmas pedig az ő Istenük.

Az újszövetségi hit egy lépéssel továbbmegy: a hit bizonyosságát immár nemcsak próféták szavai, üdvtörténeti események tanulságai szavatolják. Maga Isten lesz emberré, hogy kimondja, életének tetteiben megmutassa magát. A hívő az, aki Krisztusra tekintve „szabadon Istenre bízza egész önmagát” (Dei Verbum, 5.), életét beleoltja Isten életébe.

Szólj hozzá!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.