A papok éve (5.): Krisztus küldetésében

Az egyetlen közvetítőnek, Krisztusnak tisztségében részesedve mindenkinek hirdetik Isten igéjét; szent tisztségüket főképp az Eucharisztia ünneplésén, vagyis a szentáldozat lakomán-gyakorolják. A bűnbánó és beteg hívők javára a kiengesztelés, illetve az enyhület teljhatalmú szolgálatát végzik, Isten, az Atya elé tárják a hívők szükségleteit és könyörgéseit. A hatalom rájuk eső részéhez mérten Krisztusnak, a pásztornak és főnek tisztét is gyakorolják: egybegyűjtik Isten családját mint testvéri közösséget, s Krisztus által a Szentlélekben elvezetik az Atyához (vö. LG 28).
A Szentírás és az egyház hagyománya alapján a pap hármas küldetéséről szoktunk beszélni. Ezek egymástól elválaszthatatlanok, dinamikus egységet alkotnak. Sajnálatos módon, az elmúlt évszázadokban a feladatok közötti viszony nem volt egészen nyilvánvaló, a helyes egyensúly megváltozott. Legtöbben a szentségkiszolgáltatást tekintették az pap elsődleges feladatának. A II. vatikáni zsinat utáni teológiában és gyakorlatban – mintegy ellenhatásként – az igehirdetés került az első helyre, ami korábban a protestánsokra volt jellemző. A zsinat tanítása egyértelmű. A papnak első teendője, hogy Isten evangéliumát mindenkinek hirdesse (Presbiterium Ordinis 4). Az evangéliumról való tanúságtétel az általános papság által minden kereszténynek is feladata. Amint különbözik azonban a hívek egyetemes papsága a szolgálati papságtól, ennek megfelelően különbözik az igehirdetés feladata is. A szentelés Krisztus prófétai küldetésének részesévé teszi a papokat, ezért tisztükből fakadóan minden embernek tartoznak azzal, hogy közöljék velük az evangélium igazságát. Az evangélium hirdetése időrendben is kétségtelenül első feladata a papnak, hiszen az apostol szavai szerint „a hit hallásból ered, a hallás pedig Krisztus tanításából” (Róm 10,17). Jézus Krisztus is azzal kezdte megváltó működését, hogy hirdette Isten országának evangéliumát. Megváltói küldetését azonban akkor teljesítette be, amikor önmagát adta áldozatul a kereszt oltárán. Ehhez hasonlóan a papok is tisztségüket főképp az eucharisztikus ünneplésen gyakorolják (vö. PO 5), amely a papnak legjelesebb feladata, vagy ahogyan a II. általános püspöki szinódus megfogalmazta: „A papi szolgálatban a leglényegesebb a szentmiseáldozat bemutatása.” Az Eucharisztiában ugyanis benne van az egyház egész kegyelmi gazdagsága. „Ezért az Eucharisztia minden evangélium-szolgálat forrása és csúcsa”( PO 5).

Nyilvánvaló, hogy a két feladat viszonyában nem ellentétről vagy szétválasztásról van szó. Az igehirdetés és a szentségek kiszolgáltatása közötti egység mindenkori velejárója a papi szolgálatnak. A feltámadt és megdicsőült Krisztus az egyházban az igehirdetés és a szentségkiszolgáltatás által folytatja megváltói művét. Az Isten igéjét és a szentségeket, az üdvösség eszközeit nem szabad egymással szembeállítani. A katolikus egyház az ige és a szentségek egyháza. A pasztorálteológia szerint az egyháznak három lényeges életmegnyilvánulása van: az igehirdetés (martyria), a szentségek kiszolgáltatása (leiturgia) és a szeretetszolgálat (diakónia). A jó papnak törekednie kell arra, hogy ezen területek mindegyikén hatékonyan megnyilvánuljon a helyi egyház. A harmadik feladat pedig az, hogy a felszentelt pap a Főnek és Pásztornak hivatalát gyakorolva, Krisztus jó pásztori szeretetének jele legyen a világban az emberek között. Isten népét mint testvéri szeretetközösséget gyűjtse egybe. Az egyes híveket pedig a Szentlélek segítségével vezesse el Isten akaratának megismerésére, hogy az evangélium szellemében betölthessék személyes hivatásukat. Ennek a lelkipásztori feladatnak fontosságát így fogalmazza meg a zsinati dokumentum: „A legszebb szertartások és legvirágzóbb társulatok sem sokat használnak, ha végül is nem munkálják ki az emberekben a keresztény érettséget. Segítsék őket papjaik, hogy ez megtörténjen, irányításukkal tanulják meg a hívek felismerni, hogy a kisebb-nagyobb események által mit kíván meg tőlük az élet, mi tehát az Isten akarata” (PO 6). A papnak mint jó pásztornak ez a közösségépítő-nevelő feladata egyre fontosabb a mai szekularizálódó világban, hiszen az emberek csak közösségben élhetik meg hitüket és Krisztust követő keresztény életüket.

Szólj hozzá!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.