Pedig ami ma vállalhatatlanul ósdinak tűnik, az egykor izgalmas (egyeseknek rémisztő) újdonság volt — nem véletlen a hajdani gondolkodók figyelmeztetése a fényképezőgép feltalálásának idejéből: néhány évtized, és a szóbeliség kultúráját felváltja a képiségé. A kép ugyanis hamisít, ahogy Michel Hazanavicius Oscar-díjas filmje is, ám mindezt zseniálisan teszi: olyan eleganciával jeleníti meg a némafilm alkonyának korát, hogy fülig érő mosolyunk garantált. George Valentint (Jean Dujardin), a húszas évek filmsztárját még ünneplik rajongói, ám ő már érzi a vesztét: a feltörekvő színésznő, Peppy Miller (Bérénice Bejo) és a hangosfilm korszakának közeledtét.
Napjainkban, a tünékeny élmény túladagolására berendezkedett fogyasztói társadalomban esélye sem lenne egy időt, türelmet és gondolkodást kérő alkotásnak — vélhetnénk. Miért lett siker mégis A némafilmes? Mert a klasszikus mozi legszebb hagyományait felidézve fantasztikus képekben, könynyed vidámsággal mesél az emlékezet mulandóságáról.