A római liturgia történetéből: a liturgikus családok kialakulása (2. rész)

Hiszen más a nyelv, mások a földrajzi-éghajlati kihívások, más a gazdasági élet, a műveltség, eltérőek a civilizációs vívmányok, s emiatt természetesen más az adott egyház spiritualitása (böjti fegyelem), ünneprendje, művészete, mások a kozmikus tapasztalatai is. E liturgikus családok – éppen az iménti igazságok miatt – csak feltételesen és a liturgia lényegi magvát tekintve hasonlíthatók össze egymással, teológiai és spirituális hierarchia pedig nem állítható fel közöttük; a pápa Róma város püspökeként a római liturgia feje is, de ez nem jelenti azt, hogy a többi liturgikus család kisebb jelentőségű volna, mint a létszámában legnagyobb római. Ma a nyugati ember – és ez így van nálunk is – a keleti liturgiákat, és talán jobban a bizáncit, sajátos „egzotikumként” kezeli, mert abban szembeötlőbb számára mindaz a gazdagság és mélység, amit számos okból nem talál meg a sajátjában, noha ezek abban is megvannak. Nem baj, hogy erőteljes vonzalmat érzünk „a Kelet varázsa” iránt, de azért ne feledjük: lehet, hogy „a szomszéd kertje zöldebbnek tűnik”, mégis a sajátunk értékeléséhez egyszerűen csak „haza kell jönnünk”, vagy, ahogyan a nagy Szent Ágoston mondja az Úrnak megtérésével kapcsolatban: „Kívül kerestelek, te pedig bent voltál.”

Szólj hozzá!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Magyar Kurír - Új Ember
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.