Indulatos kritikájával — szándékával szöges ellentétben — azonban éppen hogy Wagner zsenialitására irányítja a figyelmet. Esszéje már az elején erejét és lendületét veszti, ahogy bőbeszédűen taglalja-ragozza Wagner „bőbeszédűségét”. A kétségkívül nehéz természetű zeneszerző narcizmusát hangsúlyozza, és minduntalan hamissággal vádolja. Adorno szerint Wagner szemfényvesztő, csal, meghamisít, csúsztat, képmutató cinkos, „a hatalom oldalára átállt lázadó”, aki kiszolgálja a korszellemet, miközben az újító, a reformátor szerepkörében tetszeleg. Kifogásolja a komponista vezérmotívum-technikáját, az általa képviselt összművészetet. Wagner egyéniségének, ebből fakadóan pedig zenedrámái szereplőinek ellentmondásait emlegeti, kétértelműségüket, melyekből az indulatok, érzelmek, eszmék nyilvánvaló hamisságára következtet.
Íme, egy jellemző, tét nélküli adornói tétel: „A wagneri dallam éppen azzal a végtelenséggel marad adósunk, amelyet ígért, mivel ahelyett, hogy valóban szabadon és kötetlenül bontakoznék ki, mindig újra viszszamegy a kis modellekre, és ezek felfűzésével helyettesíti saját fejlődését. Nagyon is világosan megmutatkoznak a végtelen dallam melodikus végpontjai.”
És egy másik idézet Wagner megváltástémáiról: „A transzcendencia helyére a továbblépő, lebegve felemelkedő szubjektum álomképét teszi, amely tünékenyen sejlik fel a szubjektum megsemmisülésének pillanatában. (…) A megváltáskonstrukció legbenső kamrájában a semmi lakozik. Ez a konstrukció üres.”
Különös vélemény egy ateista gondolkodó tollából, aki a Parsifalról egyenesen azt állítja, hogy benne „az embereknek hátat fordít a részvét” — amikor az egyébről sem szól, mint a másokért vállalt megváltó szenvedésről.
Az okoskodó-bölcselkedő Adorno a maga ásta verembe esik: alulértékeli, lenézi Wagnert — úgy, hogy közben egy egész kötetet szán erőtlen „cáfolatára”. Észre sem veszi, hogyan bukik el a nagy szellemek küzdelmében, amikor kritikájával, hamis okfejtésével önmaga paródiájává és kritikusává válik. A kipellengérezett wagneri életműről pedig egyszerűen lepereg Adorno — nyilvánvaló, dühödt és engesztelhetetlen — utálata. Wagner üthető, de verhetetlen. Bizonyságul szóljanak (magukért) a Budapesti Wagner-napok sorozatban közvetített hangfelvételei a Bartók Rádióban.