— A Mikulás, Szent Miklós alakja a karácsonyi ünnepkörhöz kapcsolódik a zsidó-keresztény kultúrában — a család ünnepéhez, gyermekkorunk kedves emlékeihez. Valójában nem lebeg, hanem nagyon is a mindennapjainkba ágyazott. A filmek Mikulása viszont ma a szekularizálódott, „istentelenített” karácsonyi ünnep egyetlen főszereplője: ő az amerikanizálódott Télapó, aki Isten és a megszülető Kisjézus helyére lép, „túlterhelődik” — minden gondot neki kellene megoldania, minden hideget, űrt neki kellene enyhítenie. És mivel a filmesek is voltak valaha a Mikulást izgatottan váró gyerekek, szívesen nyúlnak az alakjához, ha a karácsony elveszített melegéről akarnak beszélni egy olyan világban, amelyben ez az ünnep sokak számára már csak annyit jelent, hogy nem kell dolgozni, jókat ehetünk, és egy csomó pénzt elverve megajándékozzuk egymást.
A mai szórakoztató filmek Mikulásai legtöbbször nagy gondban vannak, mert rendes éves küldetésük sikerét komoly veszély fenyegeti. Súlyosabb eset, amikor a Mikulás rossz erkölcsű alak, például bankrabló. Gárdos Mikulása (Cserhalmi György alakítja) pedig még ennél is lejjebb van: ő már semmiben sem hisz, nemhogy a Mikulásban. Vagyis a filmek Mikulásának zavarba ejtően sokféle arca lehet.
— Jó néhány filmes Mikulás-típus lehetséges, attól függően, mennyire távolodik el ez a figura az eredeti szenttől. Van a gondterhelt, aki azonban segítőtársaira támaszkodva végül minden nehézségen diadalmaskodik, és eljut a gyerekekhez ajándékaival. Az is előfordul, hogy „egy közülünk való”, vagyis hétköznapi embernek kell beugrania a Mikulás helyett. Ezek a filmesek még az eredeti Mikulás-szereppel dolgoznak. A Télapó viszont már csak egy „birodalmát vesztett király” — nincs segítsége, magányos, esetleg munkanélküli, sőt mindenhonnan kitaszított ember, aki elveszetten bolyong a sötét utcákon, bármiféle titok és szentség nélkül; nagyobb bajban van, mint azok, akiknek segítenie kellene. Szeretné rendbe hozni a tönkrement életét, és általában egy gyermek hatására szedi össze magát. Ilyesmi történik a 2008-as, francia Az igazi Télapóban és Gárdos filmjében is. A Télapó típusú Mikulás bankrabló is lehet, mint a 2003-ban készült, amerikai Enyveskezű Mikulásban. Ezt a minden „égi vonatkozásától” megfosztott alakot olyannak tekintik, akit bármilyen „mű-jó” célra fel lehet használni, akivel bármit meg lehet csinálni. Vele ellentétben „az enyveskezű Mózest vagy Mohamedet” jó érzésű ember nyilván soha nem tenné meg egy vígjáték főszereplőjéül, mivel azonban a (szekularizálódott) keresztény tapasztalat még általános közöttünk, ezen fenn sem akadunk. Az összes télapófilm a Mikulást „rabolja ki”, miközben éppen belőle, az egykori Miklós püspökből él, a szolgáló szeretet szentjétől nyeri az erejét, benne találja meg szakrális, otthonos gyógyító alapját.
Gárdos Péter filmjének szabálytalan Mikulása számára egy találkozás, egy árva kislány kérése jelenti a megváltást. Milyen megváltástörténetekre fogékony egy átlagos mai mozinéző?
— Mindannyian a megváltásra vagyunk „bedrótozva”, ez kivétel nélkül minden ember ajándéka, még a rendezőké is. Mert annak emléke, hogy a szüleink ölbe vevő szeretetükkel becézgettek minket, hogy megtapasztaltuk a család és más közösségek akolmelegét vagy a szerelem megváltónak érzett erejét, mindannyiunk életében ott dolgozik. Pilinszky szavaival: „Minden látszat és minden önzőségünk és rohadtságunk ellenére menthetetlenül egyek vagyunk”. Mindannyian Isten gyermekei vagyunk — ha messze kóborlunk tőle, akkor is; ha a szeretetnek vagy a megbocsátásnak most még nincsen számunkra szakrális jelentősége, akkor is. Amikor szeretünk, amikor megbocsátunk vagy nekünk megbocsátanak, mindannyian megtapasztaljuk ezt a Mikulás-szerű szent meleget.