Fotó: Lambert Attila
A Bács-Kiskun Megyei Katona József Könyvtár adott otthont a Szék és a bácsalmási katolikus plébánia közös szervezésében megvalósult, Jövőnk a család című konferenciának. Ide várták a kecskeméti Piarista Gimnázium, Kollégium, Általános Iskola és Óvoda nyolcadik osztályos tanulóit, valamint azokat az érdeklődőket, akik meg akarták ismerni az egyesület csaknem harminc éves családi életre nevelés (csén) programját, amely az önismeret, a jellemfejlődés, a nemi identitás, a szexualitás és párkapcsolat témaköreinek áttekintésével készíti fel a fiatalokat a boldog felnőttéletre, előmozdítva az ember erkölcsi fejlődését. A mentorok – Déri Éva biológus és Agócs Andrea szociálpedagógus, katolikus hitoktató, mentálhigiénés szakember – bemutató családórát tartottak a meghívott piarista diákokkal. A résztvevők így tapasztalatot és élményeket szerezhettek arról, mit is jelent a családi életre nevelés programja, majd egy fórumon kérdéseket tehettek fel minderről.
Ebben a tanévben a kiemelt téma a szerelem – ezt járták körül a családórán részt vevő diákok is. Ki az igazi, és mit várok tőle? Hogyan alakul ki az együtt járás? Melyek egy párkapcsolat lépcsőfokai, és milyen fokú intimitás tartozik azokhoz? Mit jelent a szakítás, és mik a következményei? – ezekre a kérdésekre keresték a választ. Az interaktív, dinamikus, szemléltető módszernek köszönhetően a fiatalok egyre jobban belemelegedetek a beszélgetésbe, és az óra közepére már meg is feledkeztek arról, hogy bemutatón vannak. Oldottak és nyitottak voltak, elmélyedtek a kérdésekben.
Éva és Andrea hagyták, hogy a diákok szabadon megfogalmazhassák a gondolataikat. Senkibe sem fojtották bele a szót, sőt, rákérdeztek a gyerekek véleményére, és állásfoglalásra késztették őket. A foglalkozás élményközpontúan igyekezett feldolgozni a szerelem témakörét. A két egymásba szerető embert például két piros szív jelképezte, összetartozásukat gemkapocs szimbolizálta. A szakítás jelképeként Éva valóban elszakította a papírszíveket. A gyerekek felszisszentek. A tépett papírdarabok látványa segített átélniük a szakítás okozta mély sebek fájdalmát.
A módszerben kulcsfontosságú szerephez jut a megjelenítés, a szimbólumok alkalmazása, a személyes átélés és a dolgok nyílt kimondása. A példa pedig azt mutatta, hogy a gyerekek nyitottak minderre: élvezték az órát, őszintén elmondták a véleményüket, és partnerek voltak a kérdések megbeszélésében. Az órát követő fórumon Hortobágyiné Nagy Ágnes, a családi életre nevelés program alapítója, szakmai felelőse; Hortbágyi Tibor, a Szék elnöke, valamint Endrédy Orsolya szociálpolitikus vezetésével a felnőttek is saját élményeket szerezhettek a program módszereivel kapcsolatban, majd Endrédy Orsolya nyújtott rövid betekintést a program elméletébe.
Carl Rogers pszichológus személyközpontú módszere és Lawrence Kohlberg pszichológusnak az ember erkölcsi fejlődéséről szóló modellje jelenti a program elméleti alapját. A legfontosabb cél az értékek bensővé tétele, és az, hogy az egyén ezek mentén alakítsa az életét, ne a társadalmi konvenciók, a külső környezet vagy a tekintély határozza meg viselkedését, döntéseit. A családi életre nevelés programban fontos szerephez jut Martin L. Hoffman pszichológus elmélete is, amely az erkölcsi előrelépést az empátia fejlődésével magyarázza. A program erőteljesen támaszkodik Moshe Blatt modelljére is: ennek alapján határozzák meg, hogy a nevelő miként válhat képessé a gyerekek erkölcsi szintjének befolyásolására. Ez utóbbi kiegészítését adják Váriné Szilágyi Ibolya szociálpszichológus és Szekszárdi Júlia pedagógus vizsgálatai, melyeket magyar fiatalok körében végeztek annak feltárására, hogy hazai környezetben melyek ennek a folyamatnak az optimális feltételei. Ebből a komplex folyamatból kaphattak ízelítőt Kecskeméten a bemutatóóra résztvevői.
A csén programjának szakmai kidolgozói az eltelt mintegy harminc évben sokfelé elvitték programjukat. Jelen vannak a Váci Egyházmegye valamennyi iskolájában és országszerte több más intézményben is. A módszert azok adják tovább, akiket megérint egy-egy bemutató, és vállalkoznak a képzésre, amelynek teljesítése után maguk is mentorok lesznek. Idén is több képzést indítanak – mondta el Hortobágyiné Nagy Ágnes szakmai felelős. Márciustól az önkormányzat támogatásával Kecskeméten, valamint az Országos Lelkipásztori Intézet szervezésében Nagymaroson kezdődik 45 órás módszertani felkészítés. A családi életre nevelés ősszel kikerült a Nemzeti alaptanterv szabadon választható órakeret terhére oktatható programjai közül – tudtuk meg a szakmai felelősöktől. Endrédy Orsolya azt is elmondta, hogy remélik, nem végleges ez az állapot. A szakmai felelősök mindent megtesznek azért, hogy érvényt szerezzenek ennek az élethivatásra felkészítő programnak, s a fiatalok így nagyobb eséllyel élhessenek kiegyensúlyozott házasságban és boldog családban.