Az úrnapi körmenet valójában a votív körmenetek közé tartozik, hiszen a város, illetve a község utcáin megjelenő Oltáriszentséget egyfelől könyörgő imák, másfelől a hívek szeretete, hite és áhítata övezi. Amennyiben az ilyen jellegű körmenetek bibliai alapjait keressük, akkor Dávid király élettörténetének arra az elbeszélésére kell utalnunk, amely leírja, miként vitte föl a szövetség ládáját Jeruzsálembe: „Erre Dávid elment, s vigasság közepette átvitte az Isten ládáját Obededom házából a Dávid-városba. Dávid hét énekkart és áldozati borjút is vitt magával. Amikor aztán az Úr ládájának hordozói hat lépést haladtak, bemutatott egy marhát és egy kost. Dávid teljes erejéből táncolt az Úr előtt; közben Dávidot gyolcsefód (felsőtesten viselt főpapi öltözék – a szerk.) övezte. Így vitte Dávid és Izrael egész háza az Úr bizonyságának ládáját ujjongás és harsonaszó közepette. (…) Az Úr ládáját aztán bevitték, s elhelyezték a helyére, annak a sátornak a közepére, amelyet Dávid állíttatott neki, majd egészen elégő áldozatokat s békeáldozatokat mutatott be Dávid az Úr előtt” (2Sám 6,13–17).
A láda átvitelének szertartásai kifejezik annak hitét, hogy az Úr jelenléte a béke áldásának, valamint a királyi ház és Jeruzsálem legitimitásának biztosítéka. A bibliai alap ezáltal a békéért való könyörgés. A szentségi körmenet liturgikus formában megjeleníti a vándorló Jézust, aki tanít, gyógyít és ördögöket űz ki, a nép sokasága pedig követi (Mk 1,39; ApCsel 10,38). A szentségi körmenetnek van még egy jellegzetessége, mégpedig a vonuló sokaság, amely a Krisztussal járó és Krisztust követő zarándok Egyház jelképe. Ennyiben a körmenet az Egyház zarándokútja a mennyei Jeruzsálem felé. A körmenet stációi nem csupán a négy égtáj felé adott áldás helyszínei, hanem az élet zarándokútjának jelképei. Végtére a hatályos Római misekönyv VII/A
eucharisztikus imájának prefációja is feltárja a körmeneti vándorlás teológiáját: Mint egykor az úttalan pusztán átvezetted választott népedet, úgy vezeted most is az Egyházat Szentlelked ereje és fénye által. Szent Fiad nyitja meg számunkra az utat, amely elvezet a jelenből a boldog örök életre.