A hét szentje

A trienti zsinat (1545–1563) az egyháztörténet legjelentősebb gyűlései közé tartozik. Számos dogmatikus döntésével és reformrendelkezéseivel megalapozta a már régen szükséges belső egyházi megújulást. IV. Piusz összehívta és gyors befejezésre ösztönözte a zsinat harmadik ülésszakát, s nagy buzgósággal látott hozzá, hogy a határozatokat átültesse a gyakorlatba. Két évvel később V. Piusz személyében olyan pápát kapott az Egyház, aki határozottan folytatta a reformok megvalósítását.
Antonio Ghislieri néven szegény szülők gyermekeként született egy piemonti kisvárosban. Tizennégy éves korában belépett Szent Domonkos rendjébe. Teológiai tanulmányainak befejeztével Bolognában 1528-ban pappá szentelték.
Elöljárói felfigyeltek rá, és 1550-ben Rómába rendelték, 1566-ban a bíborosi testület őt választotta pápának.
Kezdettől fogva nyilvánvaló volt, mennyire különbözik a korábbi reneszánsz és humanista pápáktól. Úgy élt, mint szegény és igénytelen dominikánus: a pápai ruházat alatt a rend szőrkámzsáját viselte.
Megtudta, hogy megválasztásának híre mekkora rémületet váltott ki a nép körében. Pedig egyáltalán nem akart könyörtelen lenni. Így reagált a hírre: „Isten segítségével remélem, hogy halálom alkalmával nagyobb lesz a szomorúság, mint most, megválasztásomkor.”
V. Piusszal kezdődött a XVI. század nagy reformpápáinak sora. Fő célja az egyházi és vallási élet lehető legteljesebb megújítása volt. A saját háza táján, vagyis a pápai udvarnál, a római kúriánál és a római papságnál kezdte. Ezért először a pápai háztartást egyszerűsítette és a pápai udvartartás létszámát csökkentette. Szorgalmazta a cölibátust, amelyet addig meglehetősen lazán értelmeztek, és ellen­őrizte a szerzetesrendekben a klauzúra megtartását.
Az általánosan elhanyagolt hitoktatás újraélesztésére 1566-ban megjelentette a római katekizmust. Gondos előkészítés után 1568-ban közreadta a római breviáriumot, 1570-ben pedig a római misekönyvet, s kötelezően előírta az egész világon minden templom és minden pap részére.
A török veszedelem arra a belátásra bírta, hogy a hitszakadások által megosztott keresztényeknek véget kell vetniük vallási viszályaiknak. Ezért így kérlelte a protestáns fejedelmeket: „Úgy keresünk titeket, mint a jó pásztor keresi eltévedt bárányait, hogy visszavigye őket az akolba.”
Amikor 1572-ben elterjedt a halálhíre, valóban nagyobb volt a gyász, mint amikor megválasztották. Hétéves pápasága alatt ugyanis kiderült, hogy minden szigorúsága ellenére az Egyház iránti igaz szeretet töltötte el.

Szólj hozzá!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Magyar Kurír - Új Ember
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.