Az egyházfő az egyházmegyei honlapon két héttel azután közölte ezt, hogy Ferenc pápa Henryk Hosert, a Varsó–pragai egyházmegye érsekét megbízta azzal, hogy mérje fel a međugorjei hívek és az odalátogató évi több ezer zarándok pasztorális szükségleteit.
A hat fiatal közül, akik 1981 júniusában állítólag látták a Szűzanyát Međugorjéban, hárman állítják azt, hogy még mindig naponta megjelenik nekik, illetve hárman mondják azt, hogy évente egyszer.
Perić püspök elmondta, az egyházmegyei bizottság először 1982 és 1984 között vizsgálta az állítólagos Mária-jelenéseket, majd 1984-től két éven keresztül több szakértő bevonásával folytatták a munkát. Az akkor még jugoszláv püspöki konferencia 1987 és 1990 között folytatott vizsgálatot. Mindhárom bizottság egybehangzóan leszögezte: nem lehet megerősíteni azt az állítást, hogy természetfölötti események történnének a városban.
A hat fiatal azonban továbbra is azt állította, hogy találkozik a Szűzanyával, és üzeneteket kap tőle. Ennek hatására évente több tízezer zarándok érkezett a városba, illetve kereste föl az állítólagos látnokokat. XVI. Benedek pápa felállított egy bizottságot, mely 2010 és 2014 között foglalkozott az üggyel, majd 2014-ben a Hittani Kongregáció elé került a bizottság jelentése.
Többek szerint Ferenc pápa azért jelölt ki februárban küldöttet a međugorjei hívek és zarándokok pasztorális szükségleteinek kivizsgálására, mert arra készül, hogy állást foglaljon az állítólagos jelenések ügyében.
A Mostar–duvnói egyházmegye álláspontja a horvát és olasz nyelven megjelent közlemény szerint az egész érintett időszakban világos és egyértelmű volt: nem a Szűzanya valós jelenéseiről van szó. Vannak, akik azt feltételezik, hogy kezdetben, talán az első héten valóságosak voltak a jelenések – írja a püspök –, de a későbbiekben a fiatalok más – nem vallási – okokból állították azt, hogy továbbra is látják és hallják Máriát.
Ratko Perić püspök megemlítette, a hat állítólagos látnokkal – az első héttől kezdve – készített interjúk leiratait alapos vizsgálatnak vetették alá, s ezek olyan elemeket is tartalmaznak, amelyek gyanút keltenek az események természetfeletti voltát illetően.
A főpásztor ezek közül kiemelte azt a tényt, hogy a međugorjei Szűzanya általában csak akkor beszél, ha megszólítják, „különösen nevet, bizonyos kérdések hallatán hol eltűnik, hol ismét megjelenik, akarata ellenére engedelmeskedik a látnokoknak és a papnak, amikor azt akarják, menjen le a hegyről a templomba. Nem tudja biztosan megmondani, meddig fog még megjelenni; néhány jelenlévőnek megengedi, hogy a földön heverő fátylára lépjen, megérintse a ruháját vagy a testét. Ez nem Mária evangéliuma.”
Amikor hetedik alkalommal „jelent meg” a Szűzanya, 1981. június 30-án, a hat fiatalból öten egy közeli városban, Cernóban tartózkodtak, és azt állították, ott látták Máriát. Az akkor készült interjúban mind az öten úgy nyilatkoztak, a jelenések csupán még három napig folytatódnak, vagyis július 3-ig.
„Aztán a Szűzanya meggondolta magát, és azóta is megjelenik – fogalmaz Ratko Perić. – Figyelembe véve az egyházmegyei vizsgálatok anyagát, és beleértve a feltételezett jelenések első hét napját is, nyugodtan megerősíthetjük: a Szűzanya nem jelent meg Međugorjéban. Ez az igazság, ami mellett kiállunk, és hiszünk Jézus szavában, aki azt mondta: »Az igazság szabaddá tesz titeket«.”
Forrás és fotó: Catholic News Service