A VII. egyetemes zsinat atyái

Fontosak a történelmi tények, ám a lelki háttér még fontosabb. A szent ikonok és egyéb szent ábrázolások rombolását Izauri Leó császár kezdte meg 727-ben. Az ószövetségi „képtilalom” helytelen értelmezése volt a legfőbb indoka. Felbecsülhetetlen értékek estek áldozatul a képromboló harcnak. A pusztítás a császári palota bejárata fölötti csodálatos Krisztus-mozaikkal kezdődött, aztán elpusztult „a falakon, sima fákon, szent edényeken festett Krisztus képei s az Istenszülő és szentek képmásai” felbecsülhetetlen mennyisége. Ezt a mérhetetlen rombolást csak Iréné császárnőnek sikerült megfékeznie – bár még nem végérvényesen – azáltal, hogy összehívta a nikaiai II. egyetemes zsinatot (787. szeptember 24. és október 23. között). Az ikonromboló harc befejezésére 843-ig kellett várni. Mindenesetre, a zsinaton sikerült lefektetni a képtisztelet létjogosultságának alapjait a ma ünnepelt háromszázötven szent atya segítségével.


A zsinat óta „nem vonakodunk” az asszonytól, Szűz Máriától született, emberi természetet is magára vett Fiú ábrázolásától, „hanem azt áhítattal lerajzolván, hittel tiszteljük”, miközben őt magát – mint mindig is tettük – imádjuk. S a lelki alapot éppen ez adja: Jézus Krisztus megtestesülése, aki láthatatlan Isten létére láthatóvá, és ezzel ábrázolhatóvá vált. Emellett az is rendkívül fontos, hogy különbséget tegyünk az atyák – és különösen Damaszkuszi Szent János (†749) – tanítása alapján az egyedül Istennek kijáró imádás és az ikonokat, illetve egyéb szent ábrázolásokat megillető tisztelet között. Az ünnep liturgikus szövegei meglehetősen keveset beszélnek erről a zsinatról, illetve az ott jelen lévő atyákról. Sokkal inkább az első hét egyetemes zsinatról szólnak. A magyarázatot valószínűleg abban lehet megtalálni, hogy nagyböjt első vasárnapját az ikontisztelet végleges visszaállításáról való megemlékezésnek szenteli a bizánci egyház, mégpedig 843 óta. S ekkor kifejezetten az ikontisztelet létjogosultságáról szólnak a szövegek.

Érdemes felfigyelni arra, hogy ezen a napon a zsinati szent atyák az egyik himnuszban úgy jelennek meg előttünk, mint Isten harcosai a szent hit tisztaságáért; mint az egyháznak olyan oszlopai, amelyek az egyház épületét tartják; mint vezérlő csillagok, amelyek után bátran lehet haladni, ha újra a tévedés sötétsége borítaná be a világot; s mint illatozó virágok, akik illatukkal (vagyis tanításukkal) lelki gyönyörűséget szereznek az igazhitű keresztényeknek.

Szólj hozzá!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Magyar Kurír - Új Ember
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.