A Donum vitae (Az élet ajándéka) kezdetű vatikáni dokumentumot, a Bibliát és a Katolikus Egyház Katekizmusát idézve a püspökök hangsúlyozzák, hogy az emberi élet szentsége a még meg nem született gyermekekre is vonatkozik, mivel az életet a fogantatástól kezdve védelmezni kell. Az abortusz nem csak az anyát és az ő testét érinti. A még meg nem született gyermek nem az anya testének része, hanem önálló személy, és senkinek nincs joga megölni őt.
A modern orvostudomány sokat fejlődött, ami mindannyiunk számára fontos. Erkölcsi szempontból azonban nem mind jó és megengedett, amit az orvostudomány ma megtehet. Például ma már születés előtt meg lehet állapítani a magzat valószínű betegségét, de ennek alapján erkölcsileg nem megengedett a művi vetélés, hanem csak a gyógyítás, kezelés.
A meddőség esetén a katolikus egyház ellenzi a mesterséges megtermékenyítést, mert az az élet továbbadásának nem természetes módja. Minden embernek joga van ahhoz, hogy a házastársi szerelem gyümölcseként születhessék meg. Az emberi élet kioltása erkölcsileg sohasem megengedett. Akkor sem, ha az illető személy halálos, gyógyíthatatlannak tartott betegségben szenved, akkor sem, ha beleegyezik, vagy kifejezetten kéri, hogy vessenek véget az életének. Az ilyen betegnek azonban jogában áll visszautasítani egy nagyon drága kezelést, ha az nem hoz meghatározó javulást, mint ahogy az orvosnak sem kell meghosszabbítania a beteg haláltusáját, ha az már elkezdődött.
Az emberi szenvedést „halállal gyógyítani” súlyos bűntett. Ha az állami törvény megengedi az eutanáziát, akkor ez óriási nyomást gyakorolhat a betegekre, hogy ne terheljék a társadalmat. Az eutanázia nem új jelenség – emlékeztetnek a cseh püspökök -, már Hitler is használta, elrendelve fogyatékosok, nemkívánatos személyek és politikai ellenfelei megölését. Ha az állami törvény lehetővé is tesz bizonyos cselekedeteket, az nem jelenti, hogy az erkölcsi szempontból is megengedett. Az emberi lelkiismeret és az isteni törvény fölötte áll az emberi törvényhozásnak.
A cseh püspökök idézik VI. Pál Humane vitae (Az emberi életről) kezdetű enciklikájának ma is aktuális tanítását: „Ha azt akarjuk, hogy nemzetünknek jövője legyen, több gyereket kell vállalnunk.” Az európai társadalom kihalóban van, és nagy adósságot hagy az elkövetkező nemzedékekre. Láthattuk, mekkora ajándék a Krisztus által adományozott szabadság. Az Isten szavához hű élet boldoggá tesz a mennyben, amint már itt, a földön is. Igaz, gyakran nem könnyű, esetenként pedig nagyon nehéz bízni Istenben, és elfogadni akaratát. A cseh püspökök arra buzdítják a híveket, hogy ne féljenek másként élni, mint a környező világ. Arra intik őket, hogy vállalják felelősségüket a közvélemény és a helyes törvények alakításában. A keresztény kultúra ugyanis a Krisztusról tanúságot tévők hűségéből és a vértanúk véréből táplálkozik.