Színészsirató

Színészt siratunk, jóllehet tudjuk: alakját, színpadi és filmes alakításait megőrzi a múló idő. Ám „összedőlt a kincstár”, s már csak múlt időben írhatunk-beszélhetünk Spindler Béláról, a kaposvári Csiky Gergely Színház örökös tagjáról, a Jászai Mari-díjas érdemes művészről, aki 64. évében átszenderült a mennyei teátrumba. Magához kérette az Égi Főrendező, akinek abban is nagy szerepe volt, hogy a székesfehérvári fiú egykor belekapaszkodhatott Thália uszályába, s a legkülönfélébb figurák bőrébe bújhatott. Az sem véletlen, hogy az utóbbi időben a Kaposvári Egyetem Művészeti Karán színinövendékek gyűrűjében oszthatta meg gondolatait mesterségről, színészlétről, szerepépítkezésről – átadva bölcsességét, sok évtizedes tapasztalatait az oroszlánkörmeiket próbálgató ifjú titánoknak. Tanítványairól azt mondta: alapvetően nyitottak, ám érték nélküliek; ha viszont kapnak valamilyen értékrendet, abban a pillanatban úgy mennek utána, mint a rakéta.
1974 és 1978 között végezte a Színház- és Filmművészeti Főiskolát. Negyven évvel ezelőtt érkezett Kaposvárra, s 2002-ig ott játszott. Ezt követően a Vidám Színpadon láthattuk, majd 2003 és 2010 között a Nemzeti Színház társulatának volt tagja, ám a Budapesti Kamaraszínházban, a Pesti Magyar Színházban, a Tháliában és a Karinthy Színházban is szerepek sora várta. Kaposvár azonban örök szerelme maradt, és Csiky Gergely A nagymama című darabjában sokunk örömére visszatért Thália kaposvári templomába.
Az elmúlt évtizedekben több mint százhetven színházi szerep talált rá. Volt Candide, Capulet, konferanszié a Kabaréban, Hontalan Iván A Mester és Margaritában. Polgármester Az öreg hölgy látogatásában, Medvegyev az Éjjeli menedékhelyben, de a Csárdáskirálynő Feri bácsijaként és Micimackóként is tapsolhattunk neki. Egytucatnyi tévéfilmben, másfél tucatnyi játékfilmben láthattuk – a Kisváros című sorozatban is –, s mindegy, hogy alezredesként, jómódú parasztgazdaként, királyként, velencei dózseként, szolgabíróként, miniszteri tanácsosként, püspökként tűnt fel, vagy Szaladin szultánként a Bölcs Náthánban, színházigazgatóként az Ibolya című vígjátékban, esetleg iskolaigazgatóként a Légy jó mindhalálig-ban, játékával ars poeticáját igazolta: „Minden szerep jó, és én szeretek szenvedélyesen játszani. Egy rám osztott szerep megformálása kapcsán csak az számít, hogy mit tudok magamból belejátszani; életemből, véleményemből.”
Spindler Béla a színházban érezte magát a legjobban. A teátrum melletti utcában lévő lakásából rálátott az épületre, sikereinek színhelyére, s néhány éve családi házat is a Csiky szomszédságában vásárolt feleségével, Irénkével, akinek kezét Andreától és Andristól, kedvese két gyermekétől kérte meg. Béla élt-halt a színházáért, melynek „szétverése”, felújítása lelkileg is beteggé tette. Két és fél éve Somogy megye ünnepi hetén szerettem volna, ha ő is tagja a Thália erőterében című kerekasztal-beszélgetésnek. Bár akkoriban két életmentő műtéten esett át, rögtön igent mondott a felkérésemre. Ott vált újfent bizonyossá Gárdonyi igaza: „Mindent lehet mellékesen, csak művészetet nem. Vagy teljes lélekkel vagy sehogy.”
Így mesélt: „Általában reggel 9-kor indultam a színházba, s éjjel értem haza. Nem lehetett túl könnyű velem; főleg főpróbahéten, amikor a család lábujjhegyen járt a lakásban. Ha hallottam valami neszt, akkor rettenetessé váltam.” Arra is utalt: elkedvetleníti, hogy úgy tapasztalja, szakmája ízlés és esztétika szempontjából szerte a világban gyakran terem olyan előadásokat, amelyek láttán csak szégyenkezni lehet.
– Amikor Kaposvárra kerültem, mint az igavonó barmok, napi nyolc-tíz órában dolgoztunk az előadásokon, és az efféle színházcsinálásnak mindig katarzis volt az eredménye, amit most sok helyütt sajnos nem érzékelek – mondta, aztán bevallotta, rengeteget gondolkodott azon, hogy Arisztotelésznek miért jutott eszébe megfogalmazni a katarzis mibenlétét. – A katarzis olyan élmény, ami megrendíti az embert. Akivel megtörténik, az vagy megerősödik, vagy megváltoztatja az élete folyását. Megrendítő, mert megváltoztató élmény. Az antik Görögországban egy időben még fizettek is a szegényebbeknek azért, hogy színházba menjenek. Pedig az ókori színháznak olyan rangos szerzői voltak, hogy pusztán a gondolataik hallatán megtörtént az emberrel a katarzis. Korunk színháza sokkal bonyolultabb; a farizeizmus olyan szinten eluralkodott, hogy a katarzist nem lehet tetten érni, vagy csak nagyon kevés előadásban. Az egykori kaposvári teátrumban, úgy vélem, filozófiailag, esztétikailag, szerzőileg, rendezőileg, színészileg jól értelmeztük a darabokat, a szerepeket; természetes módon léteztünk, s mostanra kiderült, ez bizony nem volt természetes. Mostanában gyakran kerülök olyan helyzetbe, hogy alapfogalmakat kell újra megfogalmazni. A színház területén ugyanúgy, mint az életben. Mondanak az emberek valamit, ami gyakran nincs úgy, s ennek a jelenségnek európai kultúrája van. Arra a kérdésemre, hogy miként kerítheti hatalmába a nézőt a katarzis, így válaszolt: – Ez akkor következik be, amikor a nézők úgy figyelik az előadást, mintha eltörnének a fejükön egy tojást, s az egyre lejjebb és lejjebb csúszna. Érzed a borzongást? Már a kezemnél van, már a medencémnél, s most érte el a lábamat. Mitől különös? Attól, hogy darabkereséseink, darabértelmezéseink mind-mind erkölcsi fogalmakról szóltak. Katarzis akkor történik, ha erkölcsi alapja van az előadásnak. Ezt ugyan nagyon sokan megkérdőjelezik, de erkölcsi hagyományaink a kereszténységből erednek. Csak erkölcsi alapon lehet színházat csinálni.
Kedves Béla, köszönjük, hogy velünk voltál, köszönjük, hogy veled lehettünk!

 

Szólj hozzá!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.