Szentírás-magyarázat: Királyok királya Krisztus király ünnepe – Mt 25,31–46

„Te vagy a zsidók királya?” – kérdezi Pilátus. „Én vagyok” – felelte Jézus (27,11). Királysága azonban el volt rejtve. Létét csak a keresztfa táblája tette nyilvánossá (27,37). De a feliratot olvasókat nem arra késztette, hogy hódolattal térdet hajtsanak, hanem arra indította, hogy gúnyolódjanak (27,42). Királypalástként elnyűtt, bíborszínű köpenyt vetettek rá, jogarként nádszálat adtak a kezébe, és koronaként töviskoszorút helyeztek a fejére (27,27-31). Most azonban (az utolsó napon) a Messiásnak ez a királysága mindenki előtt világossá válik: „Köntösén csípőmagasságban ez a név volt írva: Királyok királya, uralkodók uralkodója” (Jel 19,16).

Már Jézus tanítványai körében „szabály” volt: „Aki titeket fogad be, engem fogad be, aki pedig engem fogad be, azt fogadja be, aki küldött engem” (10,40). És: „Aki befogad egy ilyen gyermeket az én nevemben, engem fogad be.” Amit valaki bárkinek, kiváltképpen a szegénynek vagy a segítségre szorulónak – mint gyermeknek – tett, Jézusnak tette, aki evangéliumi szakaszunkban ezt a szabályt most „minden népre” kiterjeszti. Minden egyes ember Jézus testvére volt – az utolsó nap szemszögéből láttatva. Akár tudta, akár nem, akár Krisztust kívánta benne szolgálni, akár nem, teljesen mindegy. Az utolsó napon felfénylik: bármiféle szeretetszolgálat Krisztus szolgálata volt. Azok a cselekedetek, amelyeket az ítélőbíró felsorol, egytől egyig mindennapi tettei az irgalmasságnak. A keresztények kiváltképpen tudják: ezekben a szinte észrevétlen cselekedetekben kell láthatóvá válnia hitüknek.

Ugyanez a párbeszéd ismétlődik meg a „balján állók” és az ítélőbíró között. Az előbbiek is láttak, csak nem cselekedtek. Embertársaik ínsége hidegen hagyta őket, s elmaradt a segítségnyújtás. Most, az utolsó ítéletkor azonban csak az számít, amit minden egyes ember valóban megtett, és nem az, amit gondolt vagy érzett. Nem a rokonszenv vagy a szánalom a döntő szempont, hanem egyedül az egyéni odaadás és segítség. Meghökkenve kérdezik tehát: mikor kellett volna téged látnunk? Ebben a csodálkozó kérdésben az a gondolat is benne vibrál, hogy ők azonnal szolgáltak volna, ha felismerték volna őt, mint Lévi vagy mint Mária és Márta. Nem tudták, hogy Jézus a legkisebbekben rejtőzik, és bennük lelhető fel s „látható” – valóságosan, sőt „tény”- legesen. Azt hitték: Krisztus szeretete és az ember szeretete két különböző „dolog”, nem egy és ugyanazon valóság. Urukra tekintettek, talán vallásosak is voltak, netán sokat is imádkoztak, csak éppen „átnéztek” embertársaikon. Gondolkodásuknak ez a végzetes kettőssége most azonban napvilágra kerül. Sajnos, túl későn, minthogy az elmulasztott szolgálatot már nem lehet pótolni. Amit megtagadtak embertársaiktól, azt most Jézus is megtagadja tőlük. Valójában csak egy a fontos: hogy teljesítsük az Atya akaratát. Krisztus király ünnepén érdemes volna eltűnődnünk Aranyszájú Szent János szakaszunkat kommentáló szavain: „Krisztus nem azt veti a szememre, hogy a foglyot nem szabadítottam ki, a beteget nem gyógyítottam meg, hanem hogy nem látogattam meg, mert az utóbbiak voltak az én lehetőségeim, és Isten csak ezt kívánja tőlem.”

Szólj hozzá!

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .