Szent István intelmeiről III. rész

Szent István király Szent Imre herceghez írt Intelmeiben fontosnak tartotta, hogy fiát az Egyház szeretetére és a papok tiszteletére buzdítsa. A harmadik intelemben ezt olvashatjuk: „Isten ugyan­is a papokat rendelte szent népe őreiül, és őket tette meg a lelkek gondozóivá, minden egyházi méltóság adományozóivá és az isteni szentség kiszolgáltatóivá.”
Történelmi forrásokból tudjuk, hogy nemzeti létünk első századában sokan lehettek, akik nemcsak az Egyházat, hanem a papok életét is fenntartásokkal és ellenséges szemmel nézték. Úgy gondolhatták, az Egyház mint hatalmi szervezet a papokat használja fel arra, hogy hatalmát kiterjessze. A szent király azonban az evangélium alapján úgy tekintett a papokra, mint Isten által kiválasztott férfiakra, akiket népe szolgálatára szentelt. Feladatuk az, hogy Isten kegyelmét kiosszák, továbbadják az embereknek. István király ezért sokféle módon segítette a papok munkáját. Hithirdetőket kért, a királyi udvarban papok éltek, és gyermeke nevelését is papokra bízta. Nagy hatással volt életére a prágai érsek, Szent Adalbert és az itáliai származású bencés szerzetes, Szent Gellért is. Sokat tanult tőlük, elfogadta a tanácsaikat. Úgy látta, ők valóban Isten népének őrei.
Szent István az evangéliumból tudta, hogy Jézus nem uralkodni, hanem szolgálni küldte őket. Az utolsó vacsorán Jézus azért mosta meg a tanítványok lábát, erről a szolgáló szeretetről tanúságot tegyen (Jn 13,1–20). Amikor pedig észrevette, azon törik a fejüket, hogy Isten eljövendő országában ki lesz a nagyobb, azt mondta nekik: aki első akar lenni, az legyen mindenkinek a szolgája (Mk 9,35). A pápák Nagy Szent Gergely óta ezért felvették a servus servorum Dei címet, ami azt jelenti: Isten szolgáinak szolgája.
Az Egyház korunkban is hangsúlyozza, hogy a papok feladata a szolgálat. A felszentelt papok közösségét szolgálati papságnak nevezi. Szolgálatuk elsősorban az emberek üdvösségének a szolgálatát jelenti: azt, hogy a szentmisében, az Oltáriszentségben Krisztus a papi szolgálat révén lép közénk. Jelenti továbbá a Szentírás magyarázatát, Isten üzenetének feltárását, a keresztény értékrend megismertetését. A szolgálathoz hozzátartozik a szegényekkel, a betegekkel való szolidaritás vállalása is. Szent II. János Pál pápa ezért nevezte a vasárnapot a szolidaritás napjának. Az Úr napján az Istennel való találkozás örömét meg kell osztani azokkal, akik valamiben hiányt szenvednek. Ferenc pápa pedig kiemelten fontosnak tarja, hogy a papok megkülönböztetett figyelemmel forduljanak a periférián, vagyis a társadalom peremén élő emberek felé. Erre azért van szükség, mert ezek az emberek nem tudják kellő módon képviselni az érdekeiket, és így jobban rászorulnak Isten szolgáinak a segítségére.
A papokat a mai világban is tisztelendőnek és atyának szólítjuk. A tisztelendő megszólítás elsősorban nem a személyüknek szól, hanem annak, hogy elfogadták Isten meghívó szeretetét, kegyelmét, s ezt mások felé közvetítik. Az atya megszólítás is azt jelzi, hogy Isten atyai szeretetével fordulnak az emberekhez. Ez az atyai szeretet elsősorban nem a nagyobb ünnepeken, hanem a hétköznapi életben nyilvánul meg, ahogyan egy édesapa életében is a családja körében. Az atyai szeretet arra indítja a papokat, hogy imádkozzanak lelki családjuk tagjaiért, hordozzák terheiket, és osztozzanak velük az örömeikben is.

 

Szólj hozzá!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Magyar Kurír - Új Ember
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.