Semmi sem ér többet egyetlen napnál

A film 1979-ben készült. Hol volt már ekkor a hatvanas évek lendülete és optimizmusa? Lassan az egész társadalmon úrrá lett egyfajta csömör. A kilátástalanságot elsősorban az okozta, hogy úgy tűnt, minden egyszer és mindenkorra lemerevedett, és a változásra nincsen semmi remény. László, azaz a kis Valentino nem adja fel a postán a rábízott pénzt, inkább útra kel, hogy elköltse. Ám amilyen hirtelen az elhatározás, olyan lesz a végrehajtás is: taxiba száll és viteti magát ide-oda, bemegy egy étterembe, ismeretlenekkel pénzben flipperezik. Közben a legkülönfélébb emberekkel találkozik, sok kritikus szerint ők a film valódi főszereplői. A Kádár-kor pontos bemutatása úgy sikerül a rendezőnek, hogy se a politikával, se a társadalmi feszültségekkel nem foglalkozik. László nem indult el sehonnan és nem is érkezik meg sehova. De akikkel összefut, azokkal sem történik semmi lényeges – tragédiákra, de igazi komédiára sincs lehetőség.


Nem tudom, hogy látta-e valaha Jan Ole Gerster Jeles András moziját. Annyi bizonyos, hogy rendkívül sok hasonlóság van A kis Valentino és a német rendező Oh Boy című filmje között. Nemcsak az, hogy mindkét alkotás első nagyjátékfilmje volt rendezőjének. Gerster filmje is fekete-fehérben készült, egy nap eseményeit meséli el, és főszereplője is egy húsz év körüli fiatalember.

Tom Schilling (Niko Fischer) azonban a XXI. század Berlinjében él, és ez elég nagy távolságra van mind térben, mind időben a hetvenes évek végi Budapesttől. Úgy tűnik, ez a különbség csak látszólagos. Tom sem csinál igazán semmit, ő sem találja a helyét a világban. Az ő találkozásai is elsősorban illusztrálnak, csak itt azt láthatjuk, kik is lakják manapság a német fővárost.

Persze az eltérések is tanulságosak. Gerster filmjének valóban Tom a főszereplője. Azok, akikkel összefut a nap során, láthatóan rá is hatással vannak. Főleg az az idős férfi, aki egy kocsmában néhány mondatban összefoglalja a fiúnak nemzedéke egész történetét. Előkerül a felelősség kérdése is, hiszen amikor az öreg ájultan esik össze, Tom kíséri el a kórházba.

„Semmi sem ér többet egyetlen (a mai) napnál” – mondja Goethe. Jeles András és Jan Ole Gerster filmje is huszonnégy órába sűríti mindazt, amit egy egész korszakról szeretne elmondani.

Szólj hozzá!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.